Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výslovnost latiny 2. Slovesa 1.-5. konjugace 3. Substantiva 1.-3. deklinace 4. Sloveso esse a složeniny 5. Imperfektum 6. Adjektiva 1.-3. deklinace, participium prézentu 7. Stupňování adjektiv a adverbií 8. Futurum
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je, aby si student osvojil základy latinského jazyka zejména s výhledem na použití těchto znalostí při prohlubování poznání gramatických struktur románských jazyků a jejich latinských kořenů. Student se seznámí se základními gramatickými jevy a se základní slovní zásobou. Měl by si uvědomit souvislosti mezi románským jazykem, který studuje, a latinou, měl by být schopen používat latinsko-český slovník a přeložit jednoduchý neznámý text v latině.
Student si osvojí základy latiny, které mu dovolí poznat gramatickou strukturu latiny a uvědomit si souvislosti mezi latinou a románskými jazyky, bude schopen vyhledávat v latinsko-českém slovníku a překládat jednoduché latinské texty.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Účast na seminářích, domácí příprava a opakování, aktivní účast na cvičeních, vyhovění zápočtovému testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoněk, A. (1990). Latina pro FF. Brno: MU.
-
E. Kuťáková. (1994). Latina I. UK Praha.
-
Fürst, K. Latinská cvičebnice. Praha: I. L. Kolber. 1934.
-
J. Špaňár. (1966). Latina pro gymnázia. Praha.
-
Jiří Šubrt. (2005). Římská literatura. Praha.
-
J.Pražák, F.Novotný,J.Sedláček. (1935). Latinsko-český slovník. Praha.
-
Seinerová, V. (2000). Cvičebnice latiny pro střední školy. Praha: Fortuna.
|