Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Skříčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Deklinace podstatných a přídavných jmen. Konjugace sloves. Tvoření příslovcí. Stupňování přídavných jmen a příslovcí. Participium prézentu, ablativ časový. Imperfektum. Futurum. Slovesso esse a jeho složeniny. V průběhu výuky vyučující upozorňuje na podobnosti s románskými jazyky a na přítomnost latinských obratů a okřídlených slov v současné češtině.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 21 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je, aby si student/ka osvojil/a základy latinského jazyka zejména s výhledem na použití těchto znalostí při prohlubování poznání gramatických struktur románských jazyků a jejich latinských kořenů. Student/ka se seznámí se základními gramatickými jevy a se základní slovní zásobou, uvědomí si souvislosti mezi románskými jazyky a latinou.
Studenti/ky jsou schopni/y překládat jednoduché latinské texty. Znají rámcově principy latinské gramatiky a slovotvorby a mohou na ně navázat při studiu historického vývoje románských jazyků.
|
Předpoklady
|
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
- Július Špaňár ? Emanuel Kettner. (1996). Latina. Praha .
-
Bartoněk, A. (1990). Latina pro FF. Brno: MU.
-
Bilíková, E. (1992). Přehled latinské mluvnice. Brno: MC.
-
Jiří Pech. (1995). Latina pro gymnázia 1,2.. Praha.
-
Kuťáková, E. (1994). Latina I. Praha: UK.
-
Milan Šlesinger. (1997). Rudimenta linguae latinae. Praha: Karolinum, 1997.. Praha: Karolinum.
-
Oerberg H. (2011). Lingua Latina per se illustrata.. Grenaa.
-
Špaňár, J. (1966). Latina pro gymnázia. Praha: SPN.
|