Vyučující
|
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
Burianová Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Informativní a jezuitská literatura 16. století: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; Pero Vaz de Caminha a "Dopis o nalezení Brazílie", texty evropských cestovatelů; José de Anchieta a Manuel da Nóbrega. 2. Brazilské baroko: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; poezie epická (Bento Teixeira), náboženská, filozofická, milostná a satirická (Gregório de Matos), apologetický nativismus, próza kazatelská (Pe. António Vieira) a historická. 3. Kultura 18. století: od barokních akademií ke společnostem usilujícím o nezávislost: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; akademie a bandeiry, Arkádie; lyrika: C. M. da Costa, T. A. Gonzaga; epika: B. da Gama, S. Rita Dur?o; satira. 4. 19. století: autonomie a nezávislost: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; tři generace romantické poezie: G. de Magalh?es, G. Dias; Á. de Azevedo, C. de Abreu, F. Varela; Sousândrade, C. Alves. 5. 19. století: autonomie a nezávislost: próza romantismu: J. M. de Macedo, J. de Alencar, B. Guimar?es, M. A. de Almeida; romantické divadlo: M. Pena aj. 6. 19. století: realismus a společenské otázky: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; povídková tvorba Machada de Assis I. 7. 19. století: realismus a společenské otázky: povídková tvorba Machada de Assis II. 8. 19./20. století: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; naturalistická próza - I. de Sousa, A. Caminha, A. Azevedo; psychologická a impresionistická próza - R. Pompéia; regionalistická próza - C. Neto, A. Arinos. 9. 19./20. století: parnasismus: poezie: A. de Oliveira, O. Bilac, R. Correia. 10. 19./20. století: symbolismus: C. e Sousa, A. de Guimaraens, P. Kilkerry aj.; neoparnasisté, scientistní poezie - A. dos Anjos. 11. Počátek 20. století: premodernismus: představení historicko-politického a kulturního kontextu doby; próza - E. da Cunha, L. Barreto. 12. Počátek 20. století: premodernismus: próza - S. Lopes Neto, M. Lobato.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět prohlubuje látku probranou v dosavadních přehledech brazilské literatury pro bakalářský stupeň a rozšiřuje ji o analýzu literárního vývoje s přihlédnutím ke společensko-politickému kontextu daného období.
Student se podrobně seznámí s hlavními tendencemi ve vývoji brazilské literatury od počátku 16. století do modernismu. Měl by být schopen definovat základní pojmy provázející určitý literární kontext a propojit literární otázky s problematikou kulturně-historickou. Měl by zařadit konkrétního autora do tohoto kontextu a obecně charakterizovat jeho tvorbu, stejně jako podrobně analyzovat vybrané texty. Je veden k diskusi a samostatnému přístupu při interpretaci textů.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Písemný test
Aktivní účast na seminářích Četba beletrie v ČJ (500 ts) Beletrie v cizím jazyce (200 ts) Četba odborného textu v cizím jazyce (150 ts) Referát/prezentace Příprava na zkoušku
|
Doporučená literatura
|
-
Bosi, A. (1992). Dialética da colonizaç?o. Sao Paulo.
-
Cereja, W.; Cochar, Thereza Magalhaes. (1998). Literatura Brasileira. Sao Paulo.
-
Moisés, M. (2004). Literatura portuguesa através dos textos. Sao Paulo.
-
Picchiová, L. S.. (2006). Dějiny brazilské literatury. Praha.
-
Ribeiro, M. A. (1994). Literatura Brasileira I, II. Lisboa.
|