Vyučující
|
-
Petr Michal, Mgr.
-
Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie a vývojové trendy horolezeckého sportu Horolezecké disciplíny a terminologie Základy používání horolezeckého vybavení a postupy pro navazování, jištění a sestup slaněním Nejdůležitější návyky nutné pro komunikaci a bezpečnou spolupráci lezeckého družstva Praxe: lezení na umělé lezecké stěně a ve skalním terénu do pátého stupně obtížnosti podle klasifikace UIAA Bezpečné jištění spolulezce lanem vedeným přes horní kotvicí bod Výstup a sestup slaněním cestou v uvedeném obtížnostním stupni Bouldering a základy volby lezecké techniky podle sklonu a členitosti stěny Základy horolezecké topografie a názvosloví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Student se obeznámí s horolezectvím a boulderingem jako sportovními aktivitami získávajícími v současnosti stále více na popularitě jak v rámci individuálního trávení volného času, tak coby součást školní výuky i nejrůznějších outdoorových kurzů a akcí pro různé typy skupin.
1. Student bude umět bezpečně jistit spolulezce, zvládne prakticky výstup do pátého stupně obtížnostní stupnice UIAA s horním jištěním, sebezajištění pro přípravu slanění a sestoupení slaněním. 2. Student bude znát a umět používat potřebnou terminologii, bude znát internetové a knižní informační zdroje a rozumět kulturním specifikům sportovního lezení a boulderingu. 3. Student bude znát bezpečnostní pravidla sportovního lezení a boulderingu.
|
Předpoklady
|
Nastudování základní uvedené literatury před kurzem se doporučuje coby možnost obeznámit se se základními filozofickými východisky horolezectví a také kvůli seznámení s obsáhlou technickou terminologií tohoto sportu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro splnění zápočtových požadavků student: 1. bude aktivně participovat na praktické výuce 2. předvede znalosti a dovednosti potřebné k absolvování výstupu do pátého stupně škály UIAA při použití horního jištění 3. demonstruje technické dovednosti a praktické znalosti potřebné k sebezajištění, přípravě a sestupu slaněním 4. splní seminární úkoly na e-learningu 5. úspěšně zvládne písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Baláš, J., Strejcová, B., & Vomáčko, L. (2008). Lezeme a šplháme. Praha: Grada.
-
Creasey, M., Shepherd, N., Banks, N., Gresham, N., & Wood, R. (2000). Horolezectví. Praha: Rebo Productions.
-
Hrušák, J., & Cuberek, R. (2012). Analýza a inovace záchranných technik v horolezectví [Bakalářská práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
-
Johnston, T. (1995). Rock climbing basics. Mechanicsburg, PA: Stackpole Books.
-
Kuchař, R. (1967). Deset velkých stěn. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství.
-
Schubert, P. (2011). Bezpečnost a riziko na skále a ledu. III. díl. Praha: Freytag & Berndt.
-
Vomáčko, L., & Boštíková, S. (2008). Lezení na umělých stěnách. Praha: Grada.
-
Záleský, P., & Šebek, L. (2011). Bouldering a jeho kulturní charakteristiky [Bakalářská práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
|