Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do výuky předmětu Výchova a pobyt v přírodě 2 Poučení o bezpečnosti ve výuce a pravidlech chování, organizace výuky, představení Průvodce předmětem, podmínky a termíny zápočtu, instrukce k seminárním pracem 2. Horolezectví Historie horolezectví, materiály, výzbroj a výstroj 3. Horolezectví Bezpečnostní standarty, manipulace s pomůckami, uzlování 4. Horolezectví Základní techniky jištění a slaňování 5. Táboření Historie táboření, materiály, výzbroj a výstroj 6. Táboření Bezpečnostní, geografické, ekologické a sociální aspekty 7. Vodní turistika Historie vodní turistiky, materiály, výzbroj a výstroj 8. Vodní turistika Bezpečnostní standarty pohybu na klidné a mírně tekoucí vodě 9. Vodní turistika Technika jízdy na klidné a mírně tekoucí vodě 10. Orientace v terénu Historie, bezpečnostní standarty 11. Orientace v terénu Seznámení s mapou, kompasem, buzolou 12. Orientace v terénu Nácvik praktických dovedností, orientační běh 13. Zápočty, závěr Kontrola splnění zápočtových požadavků, závěrečné zhodnocení, připomínky k výuce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 7 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je především připravit po teoretické stránce posluchače na předměty Kurz pobytu v letní přírodě 1 a 2. Jedná se především o tyto outdoorové aktivity: táboření, vysokohorská turistika a horolezectví, orientace v terénu a orientační běh, vodní turistika, přežití v obtížných klimatických podmínkách letní přírody. Součástí předmětu jsou i jednodenní výjezdy. Celý předmět je úzce spjat s přípravou na kurzovní výuku. Hlavní náplní je teoretické seznámení s historií, technikou, biomechanikou, výzbrojí, výstrojí a moderními trendy ve vývoji daných pohybových aktivit. Takto nabyté znalosti jsou v kurzovní praxi využívány k praktické realizaci volnočasových programů. Obsah výuky je součástí zkoušky z předmětu Teorie rekreace v přírodě.
Po absolvovaní tohoto předmětu student bude schopný: -orientovat se v historii, správné technice, biomechanice a v moderních trendech ve vývoji vybraných aktivit (přežití v obtížných přírodních podmínkách, horolezectví, orientace v terénu, táboření, vodní turistika); -orientovat se ve výzbroji, výstroji a materiálech používaných u těchto aktivit; -teoreticky zvládnout didaktiku a metodiku nácviku zmiňovaných rekreačních aktivit; -eliminovat zdravotní rizika hrozící při rekreačním provozování daných aktivit.
|
Předpoklady
|
Nejsou požadovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Zápočet : Aktivní účast na výuce, seminární práce, absolvování orientačního běhu. Seminární práce : Vytvoření plánu celodenní pěší túry nebo cyklotrasy obsahující mapu, výškový profil a popis zajímavých míst na trase. Délka pěší tůry cca 20 km, délka cyklotrasy cca 40 km. Speciální instrukce k seminárním pracem: Zadání na začátku letního semestru s ukázkou vhodného zpracování. Přednost má elektronická podoba seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P., & Kračmar, B. (2001). Kanoistika: technika jízdy, rafting, extrémní terény. Praha: Grada.
-
Creasey, M. et al. (2000). Horolezectví. Praha: Rebo Productions.
-
Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
-
Hattingh, G. (1999). Horolezectví. Praha: Václav Svojtka.
-
Hnízdil, J., & Kirchner, J. (2005). Orientační sporty: běh, běh na lyžích, radiový běh, horská kola, potápění. Praha: Grada.
-
Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.
-
Jirásek, I., & Hanuš, R. (1996). Výchova v přírodě. Ostrava: Technická univerzita.
-
Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Publishing.
-
Procházka, V., & Rakoncaj, J. (1990). Horolezectví. Praha: Olympia.
-
Procházka, V., Chalupa, J., & Borkovec, J. (1979). Základy horolezectví. Praha: Olympia.
-
Schubert, P. (2002). Bezpečnost a riziko na skále a ledu. II. díl. Praha: Freytag & Berndt.
-
Schubert, P. (2011). Bezpečnost a riziko na skále a ledu. III. díl. Praha: Freytag & Berndt.
-
Sýkora, B. (1986). Turistika a sporty v přírodě: (teorie a didaktika). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
|