Vyučující
|
-
Kratochvíl Jiří, RNDr.
-
Vrba Jiří, Mgr.
-
Rozsypal Rudolf, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Student se seznámí se základními plavidly využívaných pro sjíždění obtížnějších toků se zaměřením na nafukovací plavidla (dvoj a vícemístné rafty). Praktická část - nácvik techniky jízdy a ovládání plavidla na mírné až středně obtížné vodě (umělé slalomové dráhy i přírodní terény do obtížnosti WW IV. Součástí je nácvik dovedností nutných pro vodní záchranu a základy canoningu. V teoretické části získají cestou odoborných přednášek poznatky o historii kanoistiky a raftingu a jejich vývojových trendech, dlší zaměření je na technologii a materiály, dále teorie techniky a metodiky nácviku jízdy, charakteristiku vodních terénu a jejich nebezpečí a bezpečnostní standardy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na extrémní vodní turistiku, základy raftingu a canoningu v kontextu dalších druhů turistiky s cílem zvládnutí základních dovedností pro bezpečnou jízdu na vodních tocích střední až extrémní obtížnosti s důrazem na bezpečností standardy.
Studenti po absolování výuky získají předpoklady pro organizování a vedení akcí na vodě do obtížnosti WW III - středně těžká. Při prokázání opdovídající úrovně teoretických znalostí a zejména dovedností na divoké vodě mohou získat záladní licenci - instruktor školní vodní turistiky.
|
Předpoklady
|
Výuka navazuje na odborné předměty Plavání, Základy kanoistiky, Základy horolezectví, Teorie rekreace v přírodě, Kurz pobytu v letní přírodě 2 a další odborné předměty z oblasti biomedicínské a pedagogicko-psychologické. Vzhledem k rizikovosti aktivity je nutno brát na zřetel i určité osobnostní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test
Aktivní účast při všech aktivitách na kurze, odpovídající úroveň zvládnutí jízdy na kánoii a raftu na klidné, mírné proudící vodě i středně obtížných terénech, zvládnutí turistických (vysokohorská turistika) a tábornických dovedností včetně pohybu a orientace v terénu, seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Bechdel, L., & Ray, S. (2009). River rescue: A manual for whitewater safety. Asheville, NC: CFS Press.
-
Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P., & Kračmar, B. (2001). Kanoistika: technika jízdy, rafting, extrémní terény. Praha: Grada.
-
Doležal, T. (1991). Základy kanoistiky a vodní turistiky. Praha: Karolinum.
-
Procházka, V., & Rakoncaj, J. (1990). Horolezectví. Praha: Olympia.
-
Ptáček, P. (2006). Bezpečně na tekoucí vodě. V Ústí nad Labem: Albis international.
-
Škranc, J. (1989). Vodní turistika - učební texty pro cvičitele vodní turistiky II. třídy. Praha: Olympia.
|