Vyučující
|
-
Petr Michal, Mgr.
-
Valenta Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Valenta Michal, Mgr.
-
Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Rozsypal Rudolf, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická a teoretická výuka techniky a didaktiky běhu na lyžích, sjíždění a zatáčení. 2. Osvojení si metodické řady, didaktických postupů při výuce lyžování. 3. Lyžařská technologie. 4. Organizace lyžařských kurzů. 5. Bezpečnost při výuce a pobytu v zimní horské přírodě. 6. Komunikační specifika při výuce lyžování. 7. Výuka dětí. 8. Aplikace herních postupů při výuce lyžování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 54 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí a prohlubuje pohybové dovednosti ve sjezdovém lyžování a běhu na lyžích získané na KPZP1. Kurs je zaměřen na nácvik a zdokonalování oblouků při sjíždění a zatáčení na lyžích, osvojení si metodické řady, didaktických postupů při výuce lyžování a organizace lyžařské výuky. Plánování a realizaci doprovodných programů, akcí a aplikaci herních postupů (metody programové dramaturgie) do výuky v lyžařských školách a také v rámci pobytových kurzů výchovy v zimní přírodě. Organizační a bezpečnostní zvláštnosti pobytu v zimní přírodě. V rámci zaměření na skupinový a osobní výcvik, vede kurz ke zvýšení úrovně lyžařských vědomostí a dovedností, zdokonalení se v praktických činnostech na úroveň odpovídající předpokladům nezbytným k úspěšné práci lyžařského instruktora. Součástí kurzu jsou metodické výstupy v cizím jazyce a metodické vedení akcí. Po úspěšném absolvování kursu získají studenti kvalifikaci Instruktor lyžování "C".
Student si prohloubil dovednosti ve sjezdovém lyžování a běhu na lyžích. Student si osvojil metodickou řadu a didaktický postup při výuce lyžování a je schopen ji aplikovat v praxi. Student má předpoklady k úspěšné práci lyžařského instruktora. Student zná organizační a bezpečnostní zvláštnosti pobytu v zimní přírodě. Student rozumí sjezdovém lyžování a běhu na lyžích v širších souvislostech.
|
Předpoklady
|
Výstupní známka z požadavků sjezdového lyžování v rámci podmiňujícího předmětu KPZP1 (Kurz pobytu v přírodě) je na škále do hodnocení "D".
FTK/PZP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Odpovídající úroveň techniky jízdy na sjezdových a běžeckých lyžích, úroveň praktických metodických výstupů , projekt a jeho realizace, prokázání vědomostí z oblasti techniky, metodiky a didaktiky nácviků a výuky daných dovedností a řízení volného času na horách v závěrečném kolokviu (ve světovém jazyce). Předmět vyžaduje absolvování těchto předmětů VYPOP (Výchova a pobyt v přírodě), KPZP1 (Kurz pobytu v zimní přírodě 1).
|
Doporučená literatura
|
-
Fry, J. (2010). The story of modern skiing. Hanover: University Press of New England.
-
Bičovská, J., Hoffmannová, J., & Rozsypal, R. (2010). Významné markery v kariérní dráze lyžařských instruktorů v Rakousku.
-
Drahoňovský, R., & Novák, O. (2011). Lyžování: metodika výuky sjezdového lyžování. Špindlerův Mlýn: Asociace profesionálních učitelů lyžování a lyžařských škol.
-
Dvořák, F. et al. (1992). Běh na lyžích. Praha: Olympia.
-
Gnad, T. (2008). Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum.
-
Kovařík, V. (1991). Teorie a didaktika lyžování. Brno: Masarykova univerzita.
-
Psotová, D., Příbramský, M., et al. (2006). Sjíždění a zatáčení na lyžích. Praha: Karolinum.
-
Soukup, J. (1991). Lyžování podle alpských lyžařských škol. Praha: Olympia.
-
Strobl, K., & Bedřich, L. (1999). Učíme lyžovat: sjezdové lyžování z aspektu aktuálních poznatků z oblasti teorie a praxe : učební texty pro studenty tělesné výchovy a cvičitele lyžování. Olomouc: UP.
-
Štumbauer, J., & Vobr, R. (2005). Moderní lyžování. České Budějovice: Kopp.
|