Předmět: Kurz pobytu v letní přírodě 3 - Cykloturistika

« Zpět
Název předmětu Kurz pobytu v letní přírodě 3 - Cykloturistika
Kód předmětu KRL/KPLP3
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Seznámení se, v odpovídajícím rozsahu a hloubce, s historií cyklistky a vývojem jízdního kola. 2. Technika jízdy na kole v různých typech terénu. 3. Orientace při výběru, používání a údržbě cyklistické výstroje a různých druhů jízdních kol. 4. Získání základních praktických znalostí o rychlosti a fyzické náročnosti pohybu na kole na silnici, v rovinatém a kopcovitém terénu a o jejich implementaci v plánování, organizaci a vedení cyklistických programů - plánování denní trasy, pitný režim, výživa, energetická náročnost různých druhů cyklistických aktivit. 5. Osvojení si nejdůležitějších znalostí o rekreační a sportovní jízdě, organizaci a bezpečnosti při jízdě ve skupině za normální i ztížené viditelnosti. Znalost problematiky adheze a brzdné dráhy. 6. Hry pro rozvoj technických dovedností. Aplikace herních programů a aktivit s jízdním kolem pro osobnostně - sociální rozvoj. 7. Kolo jako součást výtvarných programů, jako součást lanových aktivit, problem solvingových a strategických her. 8. Vnímání a prožitek krajinného reliéfu. 9. Výuka jízdy na kole u dětí a dospělých. Jízdní kolo z pohledu biodromální psychologie.Sportovně - rekreační cyklistické aktivity pro děti a pro dospělé. 10. Vztah ekologie a cyklistikých aktivit, kodex terénního cyklisty. 11. Pravidla a možnosti přepravy kol v prostředcích osobní a veřejné dopravy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavní cíle kurzu jsou nabídnout studentům inspirativní pohled na kolo jako zajímavý programový prostředek v kurzech výchovy v přírodě a umožnit jim praktické seznámení s novými trendy v různých rekreačně sportovních formách současné cyklistiky. Student se naučí vnímat kolo jako zajímavý programový prostředek v kurzech výchovy v přírodě a je prakticky seznámen s novými trendy v různých rekreačně sportovních formách současné cyklistiky. Student je motivován k získávání poznatků v dané oblasti v rámci celoživotního učení.
Student po absolvování předmětu: - umí popsat využití kola jako programového a vzdělávacího prostředku, - má zásobník her pro rozvoj technických dovedností a umí je využít v herních programech a aktivitách, - umí aplikovat získané základní praktické znalosti o rychlosti, bezpečnosti a fyzické náročnosti pohybu na kole v různých terénech, za různých klimatických podmínek a zohlednit je v plánování, organizaci a vedení skupin a cyklistických programů.
Předpoklady
Základní dovednosti jízdy na kole.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

Dle aktuálního zadání: Příprava, realizace a vyhodnocení rekreologického programu s použitím jízdního kola jako programového prostředku či výuky jízdy na kole v terénu či v městském prostředí.
Doporučená literatura
  • Daňková, V., & Hoffmannová, J. (2012). Aktivní participace rodičů na cyklistické dostupnosti škol [Bakalářská práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  • Forester, J. (2012). Effective cycling. Cambridge: MIT Press.
  • Glogar, K., Hoffmannová, J., & Šebek, L. (2010). Kontrasty utvářející zážitek v terénní cyklistice při jízdě na Rychlebských stezkách [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  • Haymann, F., Stanciu, U., & Martišková, N. (2009). Jak dokonale zvládnout horské kolo. Praha: Grada Publishing.
  • Horton, D. (2007). Cycling and society. Farnham ; Burlington, Vt.: Ashgate.
  • Hrubíšek, I. (1994). Horské kolo od A do Z. Praha: Sobotáles.
  • Landa, P., & Lišková, J. (2004). Rekreační cyklistika: výběr kola, technika jízdy, děti a kolo. Praha: Grada.
  • Sidwells, Ch. (2004). Velká kniha o cyklistice. Bratislava: Slovart.
  • Šafránek, J. (2000). Kolo pro děti a jejich rodiče. Praha: Portál.
  • Šebek, L. & Hodaň, B. (2011). Specifické aspekty učení, motivace a adherence ke sportovní aktivitě u subkultury bikerů [Disertační práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  • Tázlarová, K., & Šebek, L. (2012). Terénní cyklistika a její možnosti v oblasti Náchodské vrchoviny [Bakalářská práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  • Telenský, J., & Šebek, L. Terénní cyklistika - průzkum motivace k provozování terénní cyklistiky, jako aktivity v přírodě [Diplomová práce]. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní