Vyučující
|
-
Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata jednotlivých lekcí (navazují na témata předmětu Fitness 1): 1. Úvod do problematiky fitness & wellness 2. Charakter PA a jeho zdravotní benefity 3. Doporučení pro PA 4. Koncepce fitness 5. Rozvoj jednotlivých složek fitness 6. Individuální diagnostika klienta 7. Příprava tréninkového/cvičebního plánu 8. Odlišnosti v přístupu - sportovci x veřejnost 9. Výživové doplňky (pozitiva x negativa) 10. Kardiovaskulární fitness/trénink 11. Monitorovací indikátory 12. Webové systémy na podporu aktivního životního stylu 13. Ukázkové tréninkové programy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Za přispění analyticko-syntetického přístupu obsáhnout objemnou šíři problematiky fitness. Počínaje rozdílným charakterem jednotlivých pohybových aktivit a jejich benefitů pro zdraví člověka, přes doporučení pro pohybovou aktivitu, globální koncepci fitness až po rozvoj jednotlivých složek fitness, zásady cvičení, zásobník cviků, diagnostiku klienta, přípravu tréninkového plánu a monitorovací indikátory výkonnosti.
Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen: * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů a dokázat pro ně sestavit individualizovaný tréninkový/cvičební program. * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů. * Vytvořit tréninkový/cvičební program přizpůsobivý variabilním podmínkám a možnostem klientů. * Vést lekci s klientem - dokázat prezentovat jednotlivé cviky a zásady při cvičení, cvik předvést a klienta naučit. * Navrhnout doporučení v kontextu širokého pojetí problematiky fitness. Prokázání znalostí a porozumění dané problematiky. Dalšími výstupy pak jsou: * provázanost s ostatními předměty, * kultivovanost projevu a všeobecný rozhled * pozitivní postoj k profesi * odborná úroveň vyjadřování - odborný jazyk * práce s textem, porozumění textu * řešení problému * poskytování/přijímání zpětné vazby * etika a dodržování publikační normy FTK UP v Olomouci
|
Předpoklady
|
Povinné podmiňující předměty - FTNS1. V trsu doporučených podmiňujících předmětů jsou následující předměty - anatomie, fyziologie, základy sportovního tréninku, biomechanika, výživa a základy životního stylu.
KRL/FTNS1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
Každý student sestaví kreativním způsobem tréninkový/cvičební program pro klienty s rozdílnými požadavky (běžná populace x jedinci se zdravotními omezeními x výkonnostní/vrcholoví sportovci). Součástí požadavků bude kromě docházky i prezentace a obhájení navrhovaného programu a závěrečný písemný test, který bude doplněn o jeho ústní rozbor.
|
Doporučená literatura
|
-
Alter, M. J., Janda, V., & Alföldi, T. (1999). Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. Praha: Grada Publishing.
-
Clarková, N. (2009). Sportovní výživa. Praha: Grada.
-
Delavier, F. (2011). Delavier's anatomy for bigger, stronger arms. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Delavier, F. (2010). The strength training anatomy workout. II. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Delavier, F. (2011). The strength training anatomy workout. Champaign, Ill: Human Kinetics.
-
Evans, N., Žižlavská, P., & Kolouch, V. (2007). Bodybuilding a posilování: efektivní cvičení pro dokonalé tělo : váš ilustrovaný průvodce, jak získat svalovou hmotu a zformovat tělo. Brno: Computer Press.
-
Fořt, P. (2002). Sport a správná výživa. Praha: Ikar.
-
Hoeger, W. W. K., & Hoeger, S. A. (2013). Lifetime physical fitness & wellness: a personalized program. Australia: Wadsworth Cengage Learning.
-
Howley, E. T., & Franks, B. D. (1992). Health fitness: instructor's handbook. Champaign: Human Kinetics.
-
Lieberman, D. C. (2010). Aerobic exercise and athletic performance. New York, NY: Nova Biomedical Books.
-
Pavluch, L., & Frolíková, K. (2004). Osobní trenér. Praha: Grada.
-
Scholich, M., Klavora, P., & Paul, L. (1999). Circuit training for all sports: methodology of effective fitness training. Totonto: Sport Books.
-
Sol, N., & Foster, C. (1992). ACSM's health fitness facility standards and guidelines: American college of sports medicine. Champaign (Il): Human Kinetics.
-
Westcott, W. L. (1996). Building strength and stamina: new Nautilus training for total fitness. Champaign: Human Kinetics.
|