Vyučující
|
-
Kudláček Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky fitness & wellness. 2. Charakter PA a jeho zdravotní benefity. 3. Doporučení pro PA. 4. Koncepce fitness. 5. Rozvoj jednotlivých složek fitness. 6. Individuální diagnostika klienta. 7. Příprava tréninkového/cvičebního plánu. 8. Odlišnosti v přístupu - sportovci x veřejnost. 9. Výživové doplňky (pozitiva x negativa). 10. Kardiovaskulární fitness/trénink. 11. Monitorovací indikátory. 12. Systém INDARES. 13. Ukázkové tréninkové programy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Za přispění analyticko-syntetického přístupu obsáhnout objemnou šíři problematiky fitness. Počínaje rozdílným charakterem jednotlivých pohybových aktivit a jejich benefitů pro zdraví člověka, přes doporučení pro pohybovou aktivitu, globální koncepci fitness až po rozvoj jednotlivých složek fitness, zásady cvičení, zásobník cviků, diagnostiku klienta, přípravu tréninkového plánu a monitorovací indikátory výkonnosti.
Absolvent tohoto předmětu by měl být schopen: * Citlivě sestavit tréninkový/cvičební program pro pestrou škálu klientů. * Porozumět specifickým potřebám a požadavkům klientů. * Vytvořit tréninkový/cvičební program přizpůsobivý variabilním podmínkám a možnostem klientů. * Vést lekci s klientem - dokázat prezentovat jednotlivé cviky a zásady při cvičení, cvik předvést a klienta naučit. * Navrhnout doporučení v kontextu širokého pojetí problematiky fitness. Prokázání znalostí a porozumění dané problematice. Dalšími výstupy pak jsou: * provázanost s ostatními předměty, * kultivovanost projevu a všeobecný rozhled * rozvoj empatie, diagnostiky, tolerance * pozitivní postoj k profesi * odborná úroveň vyjadřování - odborný jazyk * práce s textem, porozumění textu * řešení problému * poskytování/přijímání zpětné vazby * etika a dodržování publikační normy FTK UP v Olomouci
|
Předpoklady
|
Povinné podmiňující předměty - žádné. V trsu doporučených podmiňujících předmětů jsou následující předměty: anatomie, fyziologie, základy sportovního tréninku, biomechanika, výživa a základy životního stylu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Systematické pozorování studenta
Součástí požadavků bude kromě docházky i seminární práce (témata budou upřesněna) a závěrečný písemný test a jeho ústní rozbor.
|
Doporučená literatura
|
-
Alter, M. J., Janda, V., & Alföldi, T. (1999). Strečink: 311 protahovacích cviků pro 41 sportů. Praha: Grada Publishing.
-
Clarková, N. (2009). Sportovní výživa. Praha: Grada.
-
Evans, N., Žižlavská, P., & Kolouch, V. (2007). Bodybuilding a posilování: efektivní cvičení pro dokonalé tělo : váš ilustrovaný průvodce, jak získat svalovou hmotu a zformovat tělo. Brno: Computer Press.
-
Fořt, P. (2002). Sport a správná výživa. Praha: Ikar.
-
Hoeger, W. W. K., & Hoeger, S. A. (2013). Lifetime physical fitness & wellness: a personalized program. Australia: Wadsworth Cengage Learning.
-
Howley, E. T., & Franks, B. D. (1992). Health fitness: instructor's handbook. Champaign: Human Kinetics.
-
Pavluch, L., & Frolíková, K. (2004). Osobní trenér. Praha: Grada.
-
Scholich, M., Klavora, P., & Paul, L. (1999). Circuit training for all sports: methodology of effective fitness training. Totonto: Sport Books.
-
Westcott, W. L. (1996). Building strength and stamina: new Nautilus training for total fitness. Champaign: Human Kinetics.
|