Vyučující
|
-
Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
-
Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretická východiska zpětné vazby 2. Základní pojmy v rámci vedení a přijímání zpětné vazby 3. Metoda zúčastněného a nezúčastněného pozorování 4. Problematika sociální percepce 5. Principy a pravidla konstruktivní zpětné vazby 6. Úrovně reflexe: na úrovni skupiny, vztahů (interpersonální), osobnosti (intrapersonální) 7. Základní postupy při tvorbě a inovaci podpůrných technik pro reflexi, zobecnění a transfer 8. Příprava otázek a témat pro vedení zpětné vazby 9. Role vedoucího / facilitátora, míra intervence 10. Techniky a způsoby vedení zpětné vazby 11.Evaluační metody 12.Bezpečnostní aspekty a management rizik spojených s reflexí prožitku 13.Etické aspekty vedení reflexe prožitku, zobecnění a transferu učení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu seznámit studenty se základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech či školeních, pro práci ve školní třídě a tréninkovém procesu. Student získá základní teoretické zázemí pro porozumění významu, možnostem a omezením reflexe (etické aspekty evaluace a zpětné vazby). Student se naučí základní repertoár technik sloužících k reflexi herní zkušenosti a přenosu zobecněných poznatků do reálného světa. Student se naučí používat některé známé metody hodnocení programů, jejich adaptace pro konkrétní situace a případné využití v dotváření dramaturgické stavby kurzu. Student je motivován k celoživotnímu vzdělávání v této oblasti.
Student po absolvování předmětu: - má základní teoretické zázemí pro porozumění významu, možnostem a omezením reflexe a zpracování prožitku, - zná základy práce se zpětnou vazbou ve vzdělávacích a rozvojových kurzech či školení, pro práci ve školní třídě a v tréninkovém procesu. - má základní repertoár technik sloužících k reflexi herní zkušenosti a přenosu zobecněných poznatků do reálného světa, - umí používat některé známé metody hodnocení programů, adaptovat je pro konkrétní situace a využívat je v dotváření dramaturgické stavby kurzu.
|
Předpoklady
|
Povinné podmiňující předměty: KPLP1, KPZP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
Účast na výuce Aktivní participace na seminářích a přednáškách Prokázání schopnosti zajistit efektivní reflexi realizované aktivity Prokázání požadovaných znalostí při kolokviu
|
Doporučená literatura
|
-
Hora, P. et al. (1984). Prázdniny se šlehačkou: malá instruktorská čítanka. Praha: Mladá fronta.
-
Luckner, J. L., & Nadler, R. S. (1997). Processing the experience: Strategies to enhance and generalize learning. Dubuque: Kendall/Hunt.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.
-
Silver, H. (1992). Student feedback: Issues and experience. London: Council for National Academic Awards.
-
Šebek, L., & Valenta, T. (2004). Myšlenky prosáklé potem. Praha: Gymnazion.
-
Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
|