Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost a management rizik - Strategické dokumenty - Bezpečnost a management rizik při realizaci programů výchovy, vzdělávání a rekreace v přírodním i urbánním prostředí - Legislativní rámec pro realizaci programů výchovy a rekreace v přírodě 2. Post-moderní trendy v posuzování bezpečnosti a rizika organizovaných aktivit v přírodě - Riziko versus bezpečnost - X aktivity a sporty 3. Strategie pro optimalizaci rizik 4. Nástroje managementu rizik při realizaci X sportů a aktivit v přírodě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 41 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s moderními přístupy k riziku a bezpečnosti při přípravě, realizaci a hodnocení projektů výchovy a rekreace v přírodním i urbánním prostředí.
1. Student si osvojí požadované znalosti o legislativním rámci, vyhodnocování a managementu rizik při plánování, přípravě a realizaci outdoových aktivit a programů v přírodním i urbánním prostředí. 2. Dokáže správně rozlišovat mezi jednotlivými typy rizik. 3. Na základě vypracování plánu managementu rizik pro zvolenou akci při kolokviu demonstruje student praktickou znalost odpovídajících strategií pro optimalizaci rizik.
|
Předpoklady
|
Pro aktivní účast na diskusích předmětu se kvůli sdílení referenční báze doporučuje předchozí absolvování alespoň jednoho kurzu pobytu v zimní nebo letní přírodě a praktické seznámení s alespoň jednou z lifestylových outdoorových sportovních aktivit.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor
Aktivní účast na výuce Průběžné plnění seminárních úkolů na e-learningu Prokázání požadovaných znalostí v on-line testu
|
Doporučená literatura
|
-
Dickson, T. J., & Gray, T. L. (2012). Risk management in the outdoors: A whole-of-organisation approach for education, sport and recreation. Port Melbourne, Vic: Cambridge University Press.
-
Heczko, R., & Šebek, L. (2007). Freeriding na lyžích jako prostředek osobnostního a sociálního rozvoje.
-
Kozlová, P., & Šebek, L. (2007). Bezpečnost a riziko horské turistiky v neledovcovém terénu.
-
Krejčí, D., & Navrátíková, T. (2013). Bezpečnostní pravidla, zásady a prevence při sportovních aktivitách v zimní přírodě.
-
Schubert, P. (2011). Bezpečnost a riziko na skále a ledu. III. díl. Praha: Freytag & Berndt.
-
Stebbins, R. A. (2005). Challenging mountain nature: Risk, motive, and lifestyle in three hobbyist sports. Calgary, Alta: Detselig.
|