Název předmětu | Úvod do italské literatury a kultury 1 |
---|---|
Kód předmětu | KRI/UL1B |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět je úvodem k italské historii, kultuře a literatuře od antiky (tedy kultuře na italském území) až po práh renesance (konec 14. století). Kromě obecného představení historie a kultury dané epochy jsou vybráni reprezentativní autoři a díla, kterým se budeme věnovat podrobně - bude to několik zpěvů z Dantovy Božské komedie, několik Petrarkových básní a také několik příkladů z oblasti výtvarného umění - např. Giottovy fresky a nejvýznamnější středověké baziliky. I když čeští studenti mají většinou představu, že středověk je odtažité, temné období, pokusím se Vás přesvědčit, že tomu tak není a že tato epocha vyprodukovala nádherná díla lidského umu, fantazie a intelektu. Předmět nevyžaduje předchozí znalosti italské historie nebo italského jazyka. Všechny texty jsou v češtině. Veškeré materiály ke studiu jsou umístěny v Moodlu. Jakousi kostrou našeho předmětu jsou moje poznámky k přednáškám rozdělené do souborů "Antika" a "Středověk přehled". Považujte je opravdu jen za jakési záchytné body a inspiraci k dalšímu studiu. V souborech jsou odkazy k dalším zdrojům (články na internetu, mapy, obrazové materiály), které si rovněž prostudujte. K historii daného období máte v Moodlu nahrány příručky k dějinám Itálie od Giuliana Procacciho (podrobnější dějiny) a Zuzany Šebelové (nezbytné minimum pro orientaci). Program: Antika - historie, kultura, literatura Středověká společnost - mentalita, hodnoty, představy, civilizační úroveň Itálie v době raného středověku, umění na dvoře císaře Theodorika Itálie v době rozvoje měst, spory císařů a papežů, románské umění Středověká literatura - formy, žánry, témata Dante Alighieri - podrobná četba a interpretace vybraných zpěvů z Pekla 14. století - století krize a přechodu k renesanci Francesco Petrarca - četba a interpretace vybraných básní Gotické umění Pokud bude dostatek času, začneme se věnovat i renesanci. Rozšiřující četba v češtině F. De Sanctis, Dějiny italské literatury, SNKLHU, Praha 1959 (Centro italiano, Zbrojnice). V. Macura (ed.), Slovník světových literárních děl, Odeon, Praha 1989 (Zbrojnice). J. Pelán, Kapitoly z francouzské, italské a české literatury, Karolinum, Praha 2007 (Zbrojnice). J. Pelán, Vybrané kapitoly z francouzské a italské literatury, Torst, Praha 2000 (Zbrojnice). J. Špička, Petrarca: homo politicus, Argo, Praha 2010 (Zbrojnice). J. Špička, Petrarca v Provence. Údolí, město, hora. Univerzita Palackého, Olomouc 2014 (Centro italiano, Zbrojnice, Google Books). J. Špička, M. Bolpagni, L. Kováčová: Boccaccio 2013. Poetika Dekameronu a dva způsoby, jak být člověkem. Univerzita Palackého, Olomouc 2013 (Centro italiano, Zbrojnice, academia.edu). G. Boccaccio, Griselda, ed. J. Špička e L. Kováčová. Praha: Vyšehrad, 2013 (Centro italiano, Zbrojnice). F. Petrarca, Výstup na Mont Ventoux, ed. J. Špička, J. Janoušek, T. Nejeschleba. Praha: Vyšehrad, 2014 (Zbrojnice). F. Petrarca, Mé tajemství/Secretum meum, ed. R. Psík e J. Špička. Praha Oikúmené, 2004 (Zbrojnice). D. Alighieri, O rodném jazyce, ed. Richard Psík. Praha: Oikúmené, 2004 (Zbroj
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Seznámit studenty s kulturním a literárním vývojem Itálie od antiky po 19. století. Rozvíjet u studentů interpretační schopnosti v literatuře a výtvarném umění.
Základní přehled o kulturních dějinách Itálie od antiky do konce 18. stol. |
Předpoklady |
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Podmínky splnění předmětu Na začátku studenti napíší zprávu, jaký je jejich vztah k literatuře a italské kultuře. Zajímají mě tato témata: - (jen italštináři) Proč jste si vybrali ke studiu italštinu? - jaký je Váš vztah k četbě knih a literatuře? Co čtete, jak často, co nikdy nečtete, kdo Vás k četbě přivedl, kdo Vás odradil. - jak byla vyučována literatura na střední škole, kterou jste navštěvovali - o kterých italských spisovatelích jste se ve škole učili Pokud to počet zapsaných studentů dovolí, rozdělím mezi studenty i témata na krátké referáty. Předmět je zakončený zkouškou. U zkoušky student prokáže znalost italských dějin minimálně v rozsahu příručky dr. Šebelové, obsahu hodin a výše zmíněných soborů o antice a středověku (vč. internetových odkazů). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Portugalská filologie (2023) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Italská filologie minor (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Francouzská filologie (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Italská filologie maior (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |