Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
-
Marini Alessandro, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Le origini della letteratura italiana e la poesia medievale S. Francesco: Laudes creaturarum Cecco Angiolieri: S'i' fosse foco Guido Guinizelli: Al cor gentil rempaira sempre amore Guido Cavalcanti: Pastýřka v háji 2. I generi e i temi della letteratura del Duecento e del Trecento Novellino: Il medico di Tolosa Marco Polo: Milión (ukázky) 3. Dante Alighieri - život a dílo kromě Božské komedie Dante: Vita nova, incipit Dante: Donne ch'avete intelletto amore Dante: výbor z Navštívení krásy 4. Dante Alighieri - La commedia Dante: La commedia, Inf. 1 Dante: La commedia, Inf. 5 Dante: La commedia, Inf. 26, úryvek Dante: La commedia, Inf. 5 Dante: La commedia, Purg. 3 Dante: úryvek o Odysseovi (Peklo 26) 5. Francesco Petrarca - život a dílo kromě Fragment Francesco Petrarca: Secretum, závěr díla Francesco Petrarca: dopis o výstupu na horu Mont Ventoux (J. Špička, Petrarca v Provence, s. 282-335) 6. Francesco Petrarca - Rerum vulgarium fragmenta Francesco Petrarca: Voi ch'ascoltate (RVF 1) Francesco Petrarca: Solo et pensoso (RVF 35) Francesco Petrarca: Erano i capei d'oro (RVF 90) Francesco Petrarca: Movesi il vecchierel (RVF 16) Francesco Petrarca: výbor z Navštívení krásy Francesco Petrarca: Vy svěží říční břehy (RVF 126) (Petrarca v Provence, s. 198-209) Francesco Petrarca: Neznají tolik tvorů (RVF 237) (Petrarca v Provence, s. 210-218) Francesco Petrarca: Vzduch plný par (RVF 66) (Petrarca v Provence, s. 218-225) 7. Giovanni Boccaccio Giovanni Boccaccio: Prologo, sulla peste Giovanni Boccaccio: Introduzione alla quarta giornata, la novella delle papere Giovanni Boccaccio: Calandrino (Decameron 8.3) Giovanni Boccaccio: Nastagio degli Onesti (Decameron 5.8) Giovanni Boccaccio: Federigo degli Alberighi (Decameron 5.9) Giovanni Boccaccio: Ser Ciappelletto (Decameron 1.1; J. Špička a kol., Boccaccio 2013, s. 53-74) Giovanni Boccaccio: Griselda (Decameron 10.10; J. Špička a kol., Boccaccio 2013, s. 99-124) 8. L'Umanesimo Pico della Mirandola: O důstojnosti člověka (úryvek) Poggio Bracciolini: výběr z listů (lázně, Jeroným Pražský, Quintilianus) 9. La letteratura medicea ed estense del Quattrocento Angelo Poliziano: I'mi trovai, fanciulle; Ben venga maggio Lorenzo dei Medici: Canzona di Bacco Luigi Pulci: Morgante, úryvek 10. Il classicismo rinascimentale Pietro Bembo: Io ardo Gaspara Stampa: O notte Giovanni della Casa: O Sonno Baldassare Castiglione: Dvořan (ukázky) 11. Toni comici e amari del Rinascimento Francesco Berni: Chiome d'argento Francesco Berni: výběr (Pelán-Černý) Ruzante: Bilora (ukázka) Matteo Bandello: Opice (ukázka z Quattro libri di novelle) Masuccio Salernitano: Mariotto a Ganozza (ukázka z Novellina) 12. La forza della parola: la letteratura di devozione e la celebrazione artistica Giorgio Vasari: o Michelangelovi (úryvky z Vite de' pi? eccellenti pittori..) Pietro Aretino: Nanna poučuje Pippu (úryvek z Dialogo...) 13. Letteratura e politica: Machiavelli e Guicciardini Niccol? Machiavelli: Il principe (ukázky: la verit? effettuale; il leone e la volpe) Niccol? Machiavelli: Vladař, výběr Francesco Guicciardini: Dějiny Itálie (ukázky: Luther, vyplenění Říma) Francesco Guicciardini: Zápisky, výběr 14. Ludovico Ariosto Ludovico Ariosto: Orlando furioso, canto primo Ludovico Ariosto: Zuřivý Roland, ukázky (očarovaný palác, Rolandovo zešílení, Astolfo na Měsíci, 1. zpěv) 15. Torquato Tasso Torquato Tasso: La morte di Clorinda (Gerusalemme liberata) Torquato Tasso: Tancredi a Rinaldo v lese (úryvky z Osvobozeného Jeruzaléma) 16. Il Seicento e il Settecento Giambattista Marino: Lettera amorosa; Pianto e riso; Per la sua donna; Donna che si pettina Il programma del "Caff?" Giambattista Marino: výběr z básní Giuseppe Parini: Den (ukázka: pánovo probuzení) Giambattista Basile: Pentameron (ukázka: Dvě placky) Podrobnosti v Moodlu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studenta s vývojem italské literatury od jejích počátků po začátek 17. století. Důraz bude kladen na vývoj literárních forem a žánrů, na sepětí literatury s dobovou společností, mentalitou a politickými strukturami. Specifickým italským jevem je regionálnost literatury a souběžná existence různých literárních jazyků (florentština, latina, menší literární dialekty). Budou sledovány také vazby italské literatury na vnější vzory (latinská a francouzská literatura). Frontální výuka je věnována především rozboru literárních textů autorů jako G. Guinizzelli, D. Alighieri, F. Petrarca, G. Boccaccio, A. Poliziano, L. Ariosto, T. Tasso, G. Marino.
|
Předpoklady
|
Znalost italštiny, znalost italské kulturní historie v rozsahu KRI/UL1B a KRI/UL2B.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Vyučující na každou hodinu zadá seznam textů, které si studenti mají dopředu přečíst. - Student/ka si u zkoušky vylosuje tematický okruh, který následně systematicky vyloží (cca 5 minut), následně odpoví na doplňující dotazy a rozebere literární texty, které se k okruhu váží (dle výběru vyučujícího) - Po vylosování zkouškového okruhu bude mít student/ka čas na písemnou přípravu. - U výše uvedených tematických okruhů se vyučující ptá i na obecné rysy kulturních epoch (středověku až osvícenství). - Běžným písmem jsou uvedeny texty, které si studenti přečtou v českém překladu - Tučně jsou uvedeny texty, které čtou studenti v originálu. Podrobnosti v Moodlu.
|
Doporučená literatura
|
-
J. Špička, M. Bolpagni, L. Kováčová. (2013). Boccaccio 2013. Poetika Dekameronu a dva způsoby, jak být člověkem. UP, Olomouc.
-
J. Špička (vyd.). (2013). Letteratura italiana del Medioevo e del Rinascimento. UP, Olomouc.
-
Jiří Špička. (2014). Petrarca v Provence. Údolí, město, hora. UP, Olomouc.
-
Pozzi-Mariotta. Introduzione alla letteratura italiana. .
|