Předmět: Starší italská literatura

« Zpět
Název předmětu Starší italská literatura
Kód předmětu KRI/STL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Italština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kováčová Lenka, Mgr.
  • Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
  • Tabacchini Paolo, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika prvních textů ve volgare 2. Středověká lyrika 3. Náboženská literatura 4. Dante 5. Petrarca 6. Boccaccio 7. Humanismus 8. Počátky renesanční literatury 9. Vrcholná renesance 10. Rytířský román 11. Dramatické formy 12. Krize renesančních modelů

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studenta s vývojem italské literatury od jejích počátků po začátek 17. století. Důraz bude kladen na vývoj literárních forem a žánrů, na sepětí literatury s dobovou společností, mentalitou a politickými strukturami. Specifickým italským jevem je regionálnost literatury a souběžná existence různých literárních jazyků (florentština, latina, menší literární dialekty). Budou sledovány také vazby italské literatury na vnější vzory (latinská a francouzská literatura).
Student pochopí základní vývojové tendence starší italské literatury od jejích počátků po začátek 17. století. Bude schopen rozlišit literární formy a žánry, uvědomit si sepětí literatury s dobovou společností, mentalitou a politickými strukturami. Při analýz textů bude vycházet z vědomí regionálnosti literatury a souběžné existence různých literárních jazyků, bude schopen odlišit texty z různých období a regionů, uvědomit si jejich literární kvality a historický význam.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Účast na přednáškách a seminářích, četba zadaných literárních a odborných textů, příprava na zkoušku, referát, vyhovění u zkoušky.
Doporučená literatura
  • AA. VV. (1998). L?uomo del Rinascimento. Laterza, Roma-Bari .
  • Curtius, Ernst Robert. (1998). Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda.
  • Černý, V. (1996). Středověk. Jinočany, H+H.
  • Ferroni, G. (1992). Profilo storico della letteratura italiana. Einaudi. Torino.
  • Garin, E. (1996). L'umanesimo italiano. Roma-Bari: Laterza.
  • Malato, E. (ed.). (2002). Storia di letteratura italiana, voll. 5 - 8. Roma, Salerno Ed.
  • U. Dotti. (1987). Vita di Petrarca. Laterza, Roma-Bari .
  • V. Branca. (1996). Boccaccio medievale. Sansoni, Firenze .
  • V. De Caprio, S. Giovanardi. (1994). I testi della letteratura italiana, Vol. 1. Einaudi, Torino .
  • V. De Caprio, S. Giovanardi. (1994). I testi della letteratura italiana, Vol. 2. Einaudi, Torino.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie maior (2020) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie minor (2020) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní