Vyučující
|
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Středověký venkov. Analýza smlouvy o pronájmu pozemků. Fenomény městského života, charakterizace společenských vrstev. Anylýza kronikářských textů a laudationes urbium. Ekonomická a kulturně-náboženská emarginace člověka. Anylýza soudních zápisů a ukázek z heretických spisů. Postavení ženy, rodinný a sexuální život, postavení dítěte. Vzdělávací systém a jeho stupně, postavení učitele a povaha jeho práce, struktura a úloha univerzit. Ukázky z didaktických textů a univerzitních statut. Stručný vývoj výtvarného umění s ohledem na ekonomicko-politické pozadí, umění a ideologie vládnoucích kruhů. Specifika vybraných měst (Florencie, Benátky, Janov, Neapol).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Poznání středověké italské společnosti prostřednictvím pramenů
Orientace v pramenech ke středověkým dějinám, hlubší poznání italské středověké společnosti
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Esej
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
AA. VV. (1999). Středověký člověk a jeho svět. Vyšehrad, Praha.
-
J. Le Goff. (2000). L?Italia nello specchio del Medioevo. Einaudi, Torino.
-
K. J. Hyde. (1999). Societ? e politica nell?Italia medievale. Mulino, Bologna.
-
P. Cammarosano. (2001). Storia dell?Italia medievale. Laterza, Roma-Bari.
-
R. Cesarini, L. De Federicis. (1989). Il materiale e l?immaginario, Voll. 2, 3. Loescher, Torino .
|