Vyučující
|
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cyklus výběrových přednášek na téma "Smích ve francouzském divadle od Moliera k dnešku". Základní literární terminologie a kritické studie vztahující se obecně k roli komiky a smíchu v dramatické tvorbě. Definice komického v Aristotelově Poetice, Stendhalovy stati o smíchu, Mauronova psychokritická interpretace, Henri Bergson a jeho modely situační komiky, sociální poslání smíchu, Bachtinova koncepce. Sylvie Richterová - vyčlenění poziční varianty smíchu "smích-nesmích". Vladimír Borecký a jeho Teorie komiky.Moliere jako autor charakterové komedie a tvůrce "černého komična". Smích v divadelní tvorbě 18. století: Regnard, Lesage, autoři charakterových a mravoličných komedií, Nivelle de la Chaussée a jeho "comédie larmoyante". Beaumarchais, Marivaux. 19. století - mezi dramatem a vaudevillem. Smích v Mussetových komediích a proverbech, jazyková komika. Francouzské bulvární divadlo, proměny vaudevillu v 19. století - Scribe, Labiche, Feydeau, dominantní postavení intriky. Alfred Jarry a jeho absurdní komika. Jean Anouilh jako dědic komedie Molierovy a vaudevillu Labichova. Prvky komična v divadelních hrách Nového divadla, Ionesco, Beckett.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s nejnovějšími kritickými přístupy k tématu teorie komiky a s jejich aplikacemi na konkrétní texty.
Získané kompetence odpovídají vymezeným cílům předmětu.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Corvin, M. (1989). Le Théâtre de boulevard. Paris: PUF.
-
Corvin, M. (1994). Lire la comédie. Paris: Dunod.
-
Forest, P - Conio, G. (1993). Dictionnaire fondamental du français littéraire. Paris: Bordas.
-
Pruner, M. (2005). Le Théâtre de l´absurde. Paris: Armand Colin.
-
Roubine, J.-J. (1990). Introduction aux grandes théories du Théâtre. Paris: Bordas.
-
Ryngaert, J.-P. (1991). Introduction a l´analyse du Théâtre. Paris: Bordas.
|