Předmět: Literární seminář 3

« Zpět
Název předmětu Literární seminář 3
Kód předmětu KRF/LS3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Francouzština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
  • Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cyklus výběrových přednášek na téma "Smích ve francouzském divadle od Moliera k dnešku". Základní literární terminologie a kritické studie vztahující se obecně k roli komiky a smíchu v dramatické tvorbě. Definice komického v Aristotelově Poetice, Stendhalovy stati o smíchu, Mauronova psychokritická interpretace, Henri Bergson a jeho modely situační komiky, sociální poslání smíchu, Bachtinova koncepce. Sylvie Richterová - vyčlenění poziční varianty smíchu "smích-nesmích". Vladimír Borecký a jeho Teorie komiky.Moliere jako autor charakterové komedie a tvůrce "černého komična". Smích v divadelní tvorbě 18. století: Regnard, Lesage, autoři charakterových a mravoličných komedií, Nivelle de la Chaussée a jeho "comédie larmoyante". Beaumarchais, Marivaux. 19. století - mezi dramatem a vaudevillem. Smích v Mussetových komediích a proverbech, jazyková komika. Francouzské bulvární divadlo, proměny vaudevillu v 19. století - Scribe, Labiche, Feydeau, dominantní postavení intriky. Alfred Jarry a jeho absurdní komika. Jean Anouilh jako dědic komedie Molierovy a vaudevillu Labichova. Prvky komična v divadelních hrách Nového divadla, Ionesco, Beckett.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s nejnovějšími kritickými přístupy k tématu teorie komiky a s jejich aplikacemi na konkrétní texty.
Získané kompetence odpovídají vymezeným cílům předmětu.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
Doporučená literatura
  • Corvin, M. (1989). Le Théâtre de boulevard. Paris: PUF.
  • Corvin, M. (1994). Lire la comédie. Paris: Dunod.
  • Forest, P - Conio, G. (1993). Dictionnaire fondamental du français littéraire. Paris: Bordas.
  • Pruner, M. (2005). Le Théâtre de l´absurde. Paris: Armand Colin.
  • Roubine, J.-J. (1990). Introduction aux grandes théories du Théâtre. Paris: Bordas.
  • Ryngaert, J.-P. (1991). Introduction a l´analyse du Théâtre. Paris: Bordas.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr