Vyučující
|
-
Hildenbrand Zuzana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Důraz je kladen na aktivní participaci studentů formou referátů. Zvláštní pozornost je věnována vývojovým tendencím současné francouzštiny v oblasti lexika (tendence k ekonomičnosti - abreviace, siglaison), pronikání anglicismů do francouzské slovní zásoby a reakci na tento jev, "detabuizaci" (vulgární slova) a pronikání hovorového jazyka do psané francouzštiny. V oblasti syntaxe je pojednáno o tendenci k nominalizaci, je prohlubována a procvičována analýza věty a souvětí, jsou rozvedeny některé vybrané kapitoly (transpozice, elipsa).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář je přípravou ke státní zkoušce z francouzského jazyka. Je zaměřen na systemizaci a prohloubení poznatků získaných v jednotlivých disciplínách v průběhu studia (fonetika a fonologie, morfologie, lexikologie, syntax, sémantika a semiologie).
Prohloubení a usoustavnění poznatků z lingvistických disciplin absolvovaných během celého studia, samostatný přístup k jazykovým jevům, schopnost analyzovat je a hledat souvislosti.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Cressot, M.-James, L. (1983). Le style et ses techniques. Paris.
-
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia.
-
Ducrot, O.:-Schaeffer, J.-M. et alii. (1995). Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage. Paris.
-
Galichet, G. (1975). Le français moderne. Que sais-je ?. PUF.
-
Giry-Schneider, J. (1978). Les nominalisations en français. Geneve.
-
Hagege, Cl. (1987). Le français et les siecles. Paris.
-
Hendrich, J.-Radina, O.-Tláskal, J. (2001). Francouzská mluvnice. Plzeň: Fraus.
-
Charaudeau, P. (1992). Grammaire du sens et de l'expression. Paris: Hachette Éducation.
-
Martinet, A. (1969). Le français sans fard. Paris.
-
Merle, P. (1998). Le Pret-a-parler. Plon.
-
Müller, B. (1985). Le français d'aujourd'hui. Paris.
-
Tláskal, J. (2000). La transposition en français contemporain. Contribution a l'étude du probleme. Praha: UK.
-
Walter, H. (1988). Le français dans tous les sens. Paris.
-
Yaguello, M. (1991). En écoutant parler la langue. Editions du Seuil.
|