Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probírané tematické bloky: 1. Specifika dramatického textu ve srovnání s prozaickým 2. Text a metatext, variace textových rovin 3. Čas a prostor v dramatickém textu a jejich specifika 4. Postava a role, konstelace postav, aktantní schéma, Greimas a Ubersfeldová 5. Role čtenáře při dekódování a interpretaci textu, Umberto Ecco 6. Text a jeho scénické ztvárnění 7. Průběžná analýza sekvencí děl jednotlivých vývojových období francouzského dramatu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními literárněvědnými přístupy k analýze dramatického textu. Semináře jsou zaměřeny na detailní analýzu modelových děl různých vývojových období francouzské literatury.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, aktivní účastí na seminářích a prostudováním příslušné odborné literatury. U zkoušky se prověřuje znalost literární teorie a schopnost její aplikace při analýze dramatického textu.
|
Doporučená literatura
|
-
Roubine, J.J. (1994). Introduction aux grandes théories du Théâtre, . Paris: Bordas.
-
Jomaron, J. de. (1992). Le théâtre en France I ? Du Moyen Age ? 1789. Paris.
-
Jomaron, J. de. (1992). Le théâtre en France II ? De la Révolution ? nos jours. Paris.
-
Ryngaert, J.-P. (1991). Introduction a l´analyse du Théâtre. Paris: Bordas.
-
Stanislavski. (1966). La Construction du personnage. Paris.
-
Ubersfeld, A. (1996). Lire le théatre I-III. Paris.
|