Vyučující
|
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Akr: Zrod prvních veršů v románských literárních dialektech ze středolatinského verše a metrické zákonitosti klasických románských veršových typů. Metrické formy (sonet, ballata, kancóna, atd., epická metra), žánry klasické poezie až do romantismu (lyrické žánrové spektrum v okcitánské poezii, použití verše v epické a didaktické literatuře, bukolická poezie, renesanční romance atd.). Vytváření volného verše a forem experimentální poezie z hlediska formálního i z hlediska vytváření nové funkce poezie v kontextu vznikající buržoazní společnosti. Součástí předmětu jsou i poznámky k estetice rýmu a ke konvencím při překládání románské poezie do češtiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 240 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základy a vývojem románské versifikace.
Způsobilost srovnat vývoj metrických forem a básnických žánrů mezi literaturou, na niž se student specializuje, a dalšími románskými literaturami.
|
Předpoklady
|
Výborná znalost dějin alespoň jedné románské literatury. Výborná znalost alespoň jednoho románského jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast na výuce, individuální rešerše, přednesení referátu, účat na diskusi.
|
Doporučená literatura
|
-
A. Marchese. (1983). L'officina del racconto. Mondadori, Milano.
-
Balbín. (1975). Sistema de rítmica castellana. Madrid.
-
Friedrich. (2005). Struktura moderní lyriky. Brno.
-
Godstein. (2001). Análise do Poema (série Ponto por ponto). Sao Paulo.
-
Navarro Tomás. (1956). Métrica espa?ola: rese?a histórica y descriptiva. Syracuse.
-
P. G. Beltrami. (1998). La metrica italiana. Mulino, Bologna.
|