Předmět: Jazyk a literatura 16. století v Itálii

« Zpět
Název předmětu Jazyk a literatura 16. století v Itálii
Kód předmětu KRF/92AX1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Italština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skříčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozvoj nových vyjadřovacích instancí v traktátech a v dialogu 2. Vladař - heroická pohotová řeč 3. Rozpravy, Dvořan a Historie Itálie - inovativní reflexe 4. Gli Asolani - formalizace období na modelu prózy Boccaccia 5. Analýza: topoi skromnosti a nevhodnosti, pocta dvořana tomu, komu traktát věnuje, přirovnání, obecné úvahy o povaze člověka, motivaci významu a užitečnosti práce, a šířeji, o významu a užitečnosti písma.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit výběr témat z italské prózy počátku 16. století. První část předmětu je věnována dynamice italské prózy v dílech: Vladař a Rozpravy N. Machiavelliho, Dvořan B.Castiglioniho, Historie Itálie F. Guicciardiniho a Asolani P. Bemba- jsou mistrovská prozaická díla 16. století, jež byla doposud prostudována pouze ze stylistické perspektivy. Druhá část pojednává o tom, proč se psaly traktáty: prology 16. století. V 16. století se úvodní části traktátů psaly v nářečí (dokonce i ty, jež měly formu dialogickou) a vyznačovaly se určitou variabilitou a to jak mikro, tak makrotextuální. Dalším cílem je představit studentům významné italské vědecké osobnosti, proto jsou obě části předmětu realizovány významnými zahraničními odborníky.
Tyto přednášky nejdříve poskytnou informace o vzniku, kompozici a psaní těchto prací, dále se zaměří na studium textuality a syntaxe tohoto období. Znázorní některé linie výzkumu, které jsou nejen přínosem pro lepší pochopení textů, ale také pro jejich umístění v historii literárního jazyka.
Předpoklady
Znalost italštiny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na výuce.
Doporučená literatura
  • Castiglione, B., Konečný, L., Felix, A., & Kudrna, J. (1978). Dvořan. Praha: Odeon.
  • Dardano, M., Giovanardi, C. (2001). Le strategie dell?italiano scritto. Bologna: Zanichelli.
  • Machiavelli, N., & Borsellino, N. (1995). Il principe. [Roma]: Tascabili Economici Newton.
  • Machiavelli, N., & Crick, B. (1970). The discourses S0000120623.
  • Maurizio Dardano, Pietro Trifone. (1997). La nuova grammatica della lingua italiana. Zanichelli, Bologna.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské literatury (12) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské literatury (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské literatury (12) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -