Vyučující
|
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka je rozdělena do následujících tematických bloků: Sémiotika obrazu: Rétorika a sémiologie obrazu. Jazyk slova a jazyk obrazu: vztah mezi literaturou a vizuálním uměním. Ikonografie a ikonologie. Ut pictura poesis. Případová studie: ekphrasis. Tištěná kniha: ilustrace a xylografie. Ilustrační techniky: od xylografie k moderní ilustraci. Ilustrace a historie knihy. Vztah mezi slovem a obrazem v tištěné knize. Emblematika a příbuzné žánry. Co je to emblém? Žánr emblematiky: definice a problémy. Emblematika a ideologie. Případové studie: Obraz a novovověká zbožnost. Francisco de Monzón: Norte de Ydiotas (1563). Četba v lidové kultuře: číst obraz. Ilustrované pamflety v Reformaci a Protireformaci: obraz jako ideologický nástroj. 20. století a vizuální propaganda: obraz jako ideologický nástroj v 2. světové válce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Tento mezioborový předmět je zaměřen na zkoumání tzv. vizuální rétoriky, tedy interakce slova a obrazu. Věnuje se jak teoretickému podchycení tohoto vztahu, tak jeho praktické aplikaci. Primárně se zabývá novověkými materiály, ale je doplněn i analýzou ideologického použití obrazu ve 20. století. Výuka je rozdělena do následujících tematických bloků: Sémiotika obrazu: Rétorika a sémiologie obrazu. Jazyk slova a jazyk obrazu: vztah mezi literaturou a vizuálním uměním. Ikonografie a ikonologie. Ut pictura poesis. Případová studie: ekphrasis. Tištěná kniha: ilustrace a xylografie. Ilustrační techniky: od xylografie k moderní ilustraci. Ilustrace a historie knihy. Vztah mezi slovem a obrazem v tištěné knize. Emblematika a příbuzné žánry. Co je to emblém? Žánr emblematiky: definice a problémy. Emblematika a ideologie. Případové studie: Obraz a novovověká zbožnost. Francisco de Monzón: Norte de Ydiotas (1563). Četba v lidové kultuře: číst obraz. Ilustrované pamflety v Reformaci a Protireformaci: obraz jako ideologický nástroj. 20. století a vizuální propaganda: obraz jako ideologický nástroj v 2. světové válce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Základní orientace v románských literaturách raného novověku, základní orientace v literární teorii, kritické a analytické myšlení. Písemná práce studenta a rozprava nad ní.
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. (1977). Rhetoric of the Image. In Image. Music. Text. London: Fontana Press.
-
Bath, M. (1994). Speaking Pictures: English Emblem Books and Renaissance Culture. London: Longman.
-
Caplan, H. ad c. (1964). Herennium de ratione dicendi. London: Heinemann ? Cambridge: Harvard University Press.[Loeb Classical Library].
-
Daly, P. M. (ed.). (2005). Emblem scholarship: directions and developments: a tribute to Gabriel Hornstein. Turnhout: Brepols.
-
Daly, P. M. (1979). The Emblem. In Literature in the Light of the Emblem. Structural Parallels between the Emblem and Literature in the Sixteenth and Seventeenth Centuries. Toronto: University of Toronto Press.
-
Innocenti, G. (1981). L'immagine significante: studio sull'emblematica cinquecentesca. Padova: Liviana.
-
Konečný, L. (2002). Mezi textem a obrazem: miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna České republiky.
-
La Calle, R. De. (2005). El espejo de la ekphrasis: más acá de la imagen. Más allá del texto.? Escritura e imagen, 1.
-
La Flor, F. R. De. (2009). Lectura emblemática del mundo. In Imago. La cultura visual y figurativa del Barroco. Madrid: Abada Editores.
-
Straten, R. Van. (1997). What Is Iconography? In An Introduction to Iconography.
|