Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Francouzský existencialismus. Sartre teoretik, romanopisec a dramatik. Filozofie a etika, svoboda individua. "l´oeil de caméra" v románové technice. 2. Albert Camus - absurdno-revolta-humanismus. 3. Simone de Beauvoir. Role ženy ve společnosti. 4. Boris Vian. Raymond Queneau. Poetika a jazykový experiment. 5. Julien Gracq. 6. Novátorství v narativní próze, "nový" román. Odmítnutí konformismu tradice. Alain Robbe-Grillet, Nathalie Sarraute, Claude Simon, Michel Butor. 7. Marguerite Duras a specifika její tvorby. 8. Absurdní divadlo, Alfred Jarry. Artaudovo "divadlo krutosti". 9. Francouzské "nové" divadlo. Ionesco. Becket. Adamov. Genet. 10. Francouzská poezie druhé poloviny století: Francis Ponge, René Char, Henri Michaux. Jacques Prévert a poezie všedního dne. 11. "Noví klasikové" Michel Tournier a Marguerite Yourcenar. 12. Jean-Marie Gustave Le Clézio. 13. Kritické tendence ve 20. století. Kritika univerzitní, kritika tvůrců, synkretismus v kritice, kritika psychoanalytická, kritika sociologická, kritika tematická, kritika formalistická.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními literárními směry a proudy 20. století a jejich představiteli. Semináře jsou zaměřeny na detailní literárně-teoretickou analýzu stěžejních děl každého směru.
porozumění vývoji francouzské literatury 20. století na pozadí společenských a kulturních změn prohloubení schopnosti pracovat s literární terminologií zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty rozvinutí schopnosti odborné polemiky
|
Předpoklady
|
Doporučuje se absolvovat předmět Literatura 20. století 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, aktivní účastí na seminářích, znalostí analyzovaných textů a přednesením referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bersani, J. (1992). La littérature en France depuis 1945. Paris: Bordas.
-
Boisdeffre, P. de. (1958). Histoire vivante de la littérature d´aujourd´hui, 1938?1958. Paris.
-
Deshusses, P. (1984). Dix si?cles de la littérature française. Paris.
-
Lagarde, A.- Michard, L. (1999). XXe siecle. Paris: Bordas.
-
Mitterand, H. (1987). Littérature XXe siecle. Paris: Nathan.
-
Šrámek, J. (2013). ., Panorama francouzské literatury od počátků po současnost, 2. díl. Brno.
-
Viart, D. (1999). Le roman français au XXe siecle. Paris: Hachette.
|