Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Společenský a kulturní vývoj ve Francii 20. století. Ideologie a literární tvorba. 2. Ohlas 1. světové války v románu. Velké románové fresky: Jules Romains, Georges Duhamel, Roger Martin du Gard. 3. Román mezi dvěma válkami a jeho proměny. 4. Marcel Proust. Elastičnost a relativnost času, architektonická hudební kompozice. 5. André Gide - princip individualismu, požadavek upřímnosti, pravdy, autentičnosti, novátorství románové techniky. 6. Romanopisci energie, činu: Malraux, Montherlant, Saint-Exupéry. 7. Romanopisci spirituálna: Mauriac, Bernanos. 8. Divadelní tvorba první poloviny dvacátého století a její specifika. Rollandovo "divadlo revoluce" a jeho kritické přijetí. Edmond Rostand a jeho Cyrano z Bergeracu 9. Dramatik a romanopisec Paul Claudel. 10. Jean Giraudoux a jeho žák Jean Anouilh. 11. Poezie první poloviny 20. století. Péguy, Claudel. 12. Moderna a postmodernismus, hnutí dada a surrealismus, Breton, Desnos, Eluard, Aragon. 13. Modernismus Apollinairův. Valéryho hermetická poezie. Saint-John Perse, Pierre-Jean Jouve.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními literárními směry a proudy 20. století a jejich představiteli. Semináře jsou zaměřeny na detailní literárně-teoretickou analýzu stěžejních děl každého směru.
porozumění vývoji francouzské literatury 20. století na pozadí společenských a kulturních změn prohloubení schopnosti pracovat s literární terminologií zdokonalení dovednosti interpretovat text jako významovou strukturu, aplikovat různé historické i současné metody literární analýzy na konkrétní texty rozvinutí schopnosti odborné polemiky
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Splnění předmětu je podmíněno přítomností studenta ve výuce, systematickou přípravou na jednotlivé hodiny, aktivní účastí na seminářích, znalostí analyzovaných textů a přednesením referátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bersani, J. (1992). La littérature en France depuis 1945. Paris: Bordas.
-
Boisdeffre, P. de. (1958). Histoire vivante de la littérature d´aujourd´hui, 1938?1958. Paris.
-
Deshusses, P. (1984). Dix si?cles de la littérature française. Paris.
-
Lagarde, A.- Michard, L. (1999). XXe siecle. Paris: Bordas.
-
Mitterand, H. (1987). Littérature XXe siecle. Paris: Nathan.
-
Šrámek, J. (2013). ., Panorama francouzské literatury od počátků po současnost, 2. díl. Brno.
-
Viart, D. (1999). Le roman français au XXe siecle. Paris: Hachette.
|