Vyučující
|
-
Voždová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kritické a polemické zaměření osvícenského racionalismu a empirismu v literatuře. Sentimentalismus a preromantismus. Montesquieu - osvobození intelektu, odmítnutí předsudků, uvědomění si relativnosti všeho. Voltaire - mobilizace proti zvůli a omezování individuální svobody, tolerance. Diderot - hledání jednoty v různorodosti vlastních ideí, kritik umění. Prévost - realismus v kresbě mravů - hluboká analýza fatality lásky. Rousseau - instinkt a emoce určují jeho vztah k společnosti, člověku, náboženství a morálce. Divadlo v 18.stol. : Marivaux, Beaumarchais, měšťanské drama. Mme de Staël - odklon od klasicismu směrem k sentimentu, přírodě a cizím literaturám.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními literárními směry a proudy 18. století a jejich představiteli. Semináře jsou zaměřeny na detailní literárně-teoretickou analýzu stěžejních děl těchto směrů.
Získané kompetence odpovídají vymezeným cílům předmětu.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu KRF/17L1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu je aktivní účast a splnění všech požadavků stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Deshusses, P. (1984). Dix siecles de la littérature française. Paris: Bordas.
-
Kopal, J. (1949). Dějiny francouzské literatury. Praha: Melantrich.
-
Lagarde, A.- Michard, L. (1997). XVIIe siecle. Paris: Bordas.
-
Lagarde, A.- Michard, L. (1997). XVIIIe siecle. Paris: Bordas.
-
Mitterand, H. (1987). Littérature XVIIe siecle. Paris: Nathan.
-
Mitterand, H. (1987). Littérature XVIIIe siecle. Paris: Nathan.
|