Název předmětu | Biologie ochrany přírody |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PNOP@ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Seznámení studentů s cíli interdisciplinárního předmětu, obsahem a významem pro ochranu přírody. Uvedení historie ochrany přírody zejména v ČR. Popsání základních právních norem, mezinárodních úmluv, konferencí, organizací a institucí v ochraně přírody ČR i ve světě. Seznámení s právními, ekonomickými a informačními nástroje ochrany přírody. Důraz na poznání Zákona o ochraně přírody a krajiny v ČR č. 114/1992 Sb. Je podán jeho účel, členění a obsah. Je rozebrána ochrana obecná, druhová i územní. Uvedena je implementace NATURA 2000 do legislativy ČR. Kategorie ochrany druhů podle Vyhl. 395/1992 v platném znění, podle Červených seznamů, mezinárodní kategiie IUCN. Seznamuje s vytvářením, kategoriemi a managementem v chráněných územích i s ochranou přírody mimo ně v ČR i ve světě; EVL, ptačí oblasti, biosférické rezervace. Důraz klade na výklad biodiverzity (definice, členění, měření, hodnoty) a zejména příčiny změn. Uvedena je i ochrana populací, metapopulací; využití ostrovní biogeografie; ochrana ex-situ a in-situ aj. Je vysvětleno ohrožení v základních biotopech ČR i biomech světa, včetně návrhů řešení. Popsány jsou metody hodnocení biodiverzity (biologická a naturová hodnocení). Stav biodiverzity v ČR podle monitorovacích zpráv. V závěru studenty seznamuje s podstatou udržitelného rozvoje a s významem ekologické výchovy. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " orientovat se v současné problematice biologických základů ochrany přírody, " charakterizovat vývoj ochrany přírody v ČR a ve světě, " chápat základní právní, ekonomické a informační nástroje ochrany přírody, " vyjmenovat základní právní normy, mezinárodní úmluvy, konference, organizace a instituce v ČR i ve světě, " charakterizovat základní zákon o ochraně přírody a krajiny ČR, uvést jeho aplikaci v praxi, " popsat vytváření, kategorie a management v chráněných územích v ČR i ve světě; EVL, ptačí oblasti, biosférické rezervace, " popsat biodiverzitu (členění, měření, hodnoty a zejména příčiny změn, možnosti řešení - biologie obnovy). " charakterizovat ohrožení v základních biotopech ČR i biomech světa, včetně návrhů řešení, " vyjmenovat metody hodnocení biodiverzity, popsat stav biodiverzity v ČR, " aplikovat problematiku ochrany přírody a udržitelného rozvoje v edukační praxi učitele na základní škole. Témata: " cíle interdisciplinárního předmětu, obsah a význam pro ochranu přírody, " historie ochrany přírody v ČR a ve světě, základní právní, ekonomické a informační nástroje ochrany přírody, " právní normy, mezinárodní úmluvy, konference, organizace a instituce v ochraně přírody ČR i ve světě, " Zákon o ochraně přírody a krajiny ČR č. 114/1992. Vyhláška MŽP ČR č. 395/1992 Sb.; obecná, druhová a územní ochrana, aplikace v praxi, " kategorie ohrožení druhů (kategorie IUCN, kategorie v ČR), vytváření, kategorie a management v chráněných územích v ČR i ve světě (kategorie IUCN a jejich aplikace v ČR), " charakteristika velkoplošných a maloplošných chráněných území ČR; EVL, ptačí oblasti, biosférické rezervace, " ochrana přírody mimo chráněná území, zpracování a metody realizace záchranných programů, " biodiverzita (členění, měření, hodnoty a zejména příčiny změn, možnosti řešení - biologie obnovy), " ohrožení v základních biotopech ČR a metody managementu podle NATURA 2000, stav biodiverzity v ČR, " ohrožení v základních biomech světa, návrhy řešení na obnovu biodiverzity, nejpostiženější ekosystémy světa, " populace, metapopulace, využití ostrovní biogeografie v ochraně přírody, " problematika ochrany přírody a udržitelného rozvoje v edukační praxi učitele na základní škole.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na cvičeních: prezenční účast minimálně ve 4 cvičeních. Splnění všech zadaných úkolů v rámci cvičení ve stanovený termín. Průběh semestru a podmínky pro získání zápočtu/zkoušky jsou sděleny vždy na prvním cvičení/přednášce. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |