Název předmětu | Genetika a molekulární biologie/Genetics and Molecular Biology |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PNGM@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " formulovat a objasnit principy dědičnosti kvalitativních a kvantitativních znaků; " ověřit shodu očekávaného a empirického štěpného poměru; " určit sílu vazby, vzdálenost a vzájemnou polohu genů na chromozomu; " určit způsob dědičnosti sledovaného znaku na základě rodokmenu; " aplikovat teoretické znalosti genetiky při řešení genetických příkladů; " charakterizovat molekulární podstatu dědičnosti a genovou expresi u prokaryotických a eukaryotických organismů; " charakterizovat molekulární podstatu dědičnosti a genovou expresi u prokaryotických a eukaryotických organismů; " využít metody molekulární biologie při práci v laboratoři k realizaci jednoduchých experimentů; " diskutovat etické a sociální aspekty současné molekulární biologie a genetiky. Témata: Dědičnost kvalitativních znaků, ověřování štěpných poměrů - ?2 test. Dědičnost kvantitativních znaků, variabilita znaků podmíněných polygeny, statistický odhad heritability. Vazba genů, chromozomové mapování, evoluční význam rekombinace. Základy genetiky člověka. Molekulární podstata genu. Replikace nukleových kyselin, genová exprese (transkripce, translace, genetický kód), regulace genové exprese u prokaryotických a eukaryotických organismů. Mutace, reparační mechanismy. Současné metody molekulární biologie - extrakce, purifikace a separace nukleových kyselin, restrikční analýza, sekvenování nukleových kyselin, genetický polymorfismus a metody jeho detekce, hybridizace a značení nukleových kyselin, PCR, klonování a příprava rekombinantních molekul DNA a proteinů, transgenní organismy. Základy genomiky a bioinformatiky. Populační a evoluční genetika, molekulární evoluce.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na cvičeních: prezenční účast minimálně na dvou laboratorních cvičeních + jedna náhrada laboratorního cvičení v domácích podmínkách. Splnění zadaných úkolů v průběhu semestru. Zadání úkolů bude dostupné vždy po cvičení v systému MOODLE u daného předmětu, odevzdávání úkolů také prostřednictvím systému MOODLE. Podmínky pro vykonání zkoušky a zápočtu budou uvedeny v sylabu předmětu dostupném v systému MOODLE vždy aktuálně pro daný akademický rok. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |