| Název předmětu | Základy biologie a geologie pro učitele primárního vzdělávání |
|---|---|
| Kód předmětu | KPŘ/PMBG@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: * charakterizovat základní rozdíly mezi živou a neživou přírodou; * identifikovat a popsat společné znaky všech živých organismů; * charakterizovat základní stavbu těla rostlin, hub a živočichů; * vysvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat přizpůsobení živých organismů prostředí; * vysvětlit základní principy klasifikace živých organismů a charakterizovat jejich hlavní fylogenetické skupiny; * samostatně pracovat s určovacími klíči a atlasy a používat je k určování živých organismů; * identifikovat základní druhy živých organismů (zejména rostlin, hub a živočichů) podle jejich hlavních určovacích znaků; * charakterizovat postavení planety Země ve sluneční soustavě a vysvětlit vzájemné působení Slunce, Země a Měsíce * objasnit vznik jednotlivých geosfér (litosféra, hydrosféra, atmosféra, pedosféra) a biosféry * vysvětlit základní principy geologických dějů a způsoby, jakým geologické procesy ovlivňují morfologii krajiny * vyjmenovat hlavní znaky nerostů a hornin a na základě těchto znaků vybrané nerosty a horniny určit * popsat proces vzniku půd a vysvětlit vliv jejich struktury na kvalitu půd * na konkrétních příkladech demonstrovat vliv člověka na živou a neživou přírodu a objasnit význam ochrany přírody * aplikovat osvojené teoretické poznatky z biologie a geologie při vytváření učebních aktivit do výuky prvouky a přírodovědy na 1. stupni základní školy Témata: Živá a neživá příroda. Společné znaky živých organismů. Klasifikace živých organismů, přehled hlavních fylogenetických skupin živých organismů. Organismy a prostředí. Stavba těla rostlin, hub a živočichů. Země jako vesmírné těleso: sluneční soustava, Měsíc, Země, Slunce (vznik, stavba, vzájemné působení). Vývoj planety Země (vznik jednotlivých geosfér, vznik a vývoj života na Zemi ? hlavní mezníky). Geologické procesy a jejich vliv na utváření krajiny. Horniny a nerosty: vznik, složení, principy klasifikace, význam nerostů a hornin, určovací znaky nerostů a hornin. Pedosféra: půdní obal Země, vznik půd, půdní druhy a půdní typy, význam půd pro život na Zemi. Vliv člověka na živou a neživou přírodu, ochrana přírody. V rámci všech probíraných témat bude kladen důraz na aplikaci teoretických poznatků z biologie a geologie do výuky prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ s využitím modelu didaktické rekonstrukce.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Podmínky pro absolvování předmětu: Část předmětu "Živá příroda" - vyučující dr. Jáč: a) aktivní účast v semináři - povolena maximálně 1 omluvená absence; odevzdání všech zadaných úkolů v požadované kvalitě včetně jejich prezentace v semináři Podmínky k udělení kolokvia: Didaktické zpracování volnočasové aktivity zaměřené na poznávání neživé přírody a jeho aktivní prezentace Požadavky pro studenty v rámci ISP: Výuka předmětu je rozdělena do dvou částí: 1. část Geologie - Neživá příroda (6 dvouhodinových seminářů) a 2. část Biologie- živá příroda (6 dvouhodinových seminářů). Rozsah účasti na seminářích (1 seminář = rozvrhovaný dvouhodinový blok): prezenční účast minimálně ve dvou seminářích 1. části (Geologie; ) a minimálně ve dvou seminářích 2. části (Biologie). Organizace výuky obou bloků bude dostupná na Moodle předmětu před začátkem semestru. Odevzdání všech zadaných úkolů ze semináře: zadání úkolů bude sdíleno průběžně v návaznosti na jednotlivé semináře na Moodle předmětu. Úkoly budou odevzdány ve stanoveném termínu do Moodle předmětu. Podmínky pro udělení zápočtu: kompletně vypracované úlohy v požadovaném rozsahu a kvalitě na základě pokynů jednoltivých vyučujících (informace viz též Moodle předmětu). Podmínky splnění předmětu pro studenty v rámci výjezdu programu Erasmus+ jsou shodné s podmínkami pro studenty s přiznaným ISP. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |