Název předmětu | Zoologická cvičení v terénu |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PBZC@ |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Zoologická cvičení v terénu se konají v rozličných biotopech střední Moravy, ve kterých jsou vyhledáváni bezobratlí živočichové i obratlovci. Cíle předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být zejména schopni: - aplikovat poznatky z předchozího studia bezobratlých i obratlovců při poznávání jednotlivých druhů živočichů přímo v jejich životním prostředí, - pochopit vazby mezi výskytem daných živočišných druhů a daného prostředí a biotopu, - pracovat s odbornou determinační literaturou (určovací klíče a další určovací literatura), - znát metody terénního sběru živočichů, následné fixování a uchovávání materiálu, - vysvětlit důležitost ochranu přírody jako celku, specifikovat ekologický význam živočichů, - vymezit chráněné lokality střední Moravy a chráněné druhy v nich žijící Témata: Teoretické i praktické seznámení studentů s prací zoologa v terénu. Terénní metody sběru zoologického materiálu, uchovávání materiálu. Techniky faunistické práce v terénu. Poznávání a determinace jednotlivých druhů živočichů, a to v různých stádiích jejich vývoje. Životní prostředí živočichů. Způsoby ochrany biotopů. Ochrana živočichů a jejich ekologický význam v přírodě (např. potravní sítě, biologická ochrana).
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Výuka předmětu probíhá blokově formou 5 denních exkurzí (8 výukových hodin/den). Rozsah účasti na cvičeních činí min. 30%, tj. je vyžadována prezenční účast celkem na 2 denních exkurzích, a to 1 exkurze z části "bezobratlí" a 1 exkurze z části "strunatci". Exkurze - část "bezobratlí" (vyučující: prof. Bocáková): jako náhradu za neúčast na exkurzi student provede samostatnou exkurzi do podobných biotopů, kde nasbírá a posléze vypreparuje 10 exemplářů (dospělců, nikoliv larev v epruvetách v lihu) z uvedeného seznamu: šidélko, motýlice, jepice, pošvatka, škvor, saranče, cvrček, kobylka, šváb, zákeřnice, ploskohřbetka, kodulka, zlatoočko, mravkolev, dlouhošíjka, mol, zavíječ, obaleč, bělásek, žluťásek). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |