Předmět: Obecná a aplikovaná biologie

« Zpět
Název předmětu Obecná a aplikovaná biologie
Kód předmětu KPŘ/PBOA@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
  • Vašutová Dagmar, RNDr. Ph.D.
  • Škardová Pavlína, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: * vymezit biologické vědy podle studovaných skupin organismů i podle základních vlastností živých soustav, * určit postavení antropologie v biologických vědách, * orientovat se v principech taxonomie a fylogenetiky organismů; stanovit pozici člověka v rámci univerzálního fylogenetického stromu, * stručně popsat evoluci člověka, * uvést genetické aspekty pohlavního rozmnožování a stanovit typ chromozomového určení pohlaví u člověka, * charakterizovat účinky hlavních živočišných jedů a rostlinných omamných drog na člověka; zhodnotit míru jejich nebezpečnosti. Témata: Třídění biologických věd podle studovaných skupin organismů včetně antropologie a jejího postavení v biologických vědách. Členění biologických věd z hlediska základních vlastností živých soustav a jejich vztahu k prostředí. Charakteristika a typy živých soustav. Evoluce živých soustav včetně stručné evoluce člověka. Principy taxonomie a fylogenetiky organismů s důrazem na postavení člověka v univerzálním fylogenetickém stromu. Chemické složení a struktura buňky jakožto živé soustavy. Dědičnost a její cytologické základy; genetické pojmy; pohlavní rozmnožování; chromozomové určení pohlaví (ptačí typ, savčí typ včetně člověka). Genové inženýrství a biotechnologie, jejich využití v praxi a význam pro člověka. Jedovatí živočichové a jejich nebezpečí pro člověka; živočišné jedy; celosvětově významní zástupci se zřetelem na druhy žijící v ČR. Historický pohled na rostlinné omamné drogy; toxikomanie; chemické látky v omamných drogách a jejich vliv na člověka; drogy pěstované v ČR.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na cvičeních: prezenční účast minimálně ve 4 cvičeních (4 výukové hodiny) dle stanovení vyučujícího v návaznosti na výukový obsah cvičení. Student vyhotoví všechny zadané úkoly a protokoly v rámci cvičení a individuálně dostuduje témata, jejichž přímé výuky se nebude účastnit. Zadání úkolů bude dostupné po cvičení v systému Moodle u daného předmětu, vypracované protokoly budou odevzdány písemně cvičícímu ve stanovených termínech. Podmínky pro vykonání zkoušky a zápočtu budou uvedeny v sylabu předmětu dostupném v systému Moodle vždy aktuálně pro daný akademický rok.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní