Název předmětu | Nerostné suroviny ČR |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PBNS@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Hlavní typy ložisek nerostných surovin a jejich geneze. Způsob těžby ložisek nerostných surovin. Významná ložiska rud, nerud a kaustobiolitů na území ČR. Předpokládaný význam domácí surovinové základny v blízké budoucnosti, superstrategické suroviny z pohledu ČR a celé EU. Montánní formy reliéfu. Hornické naučné stezky a veřejnosti přístupná místa historické těžby nerostných surovin na území ČR - možnosti jejich využití při vzdělávací činnosti na ZŠ. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit hlavní způsoby těžby nerostných surovin s uvedením příkladů; " identifikovat a popsat nejvýznamnější typy rudních a nerudních surovin a kaustobiolitů; " charakterizovat ložiskově geologický význam širšího okolí svého bydliště (školy); " vysvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat vliv těžby nerostných surovin na krajinu a životní prostředí; Témata: Hlavní průmyslové typy ložisek nerostných surovin.Nejběžnější typy nerudních surovin. Kaustobiolity, břidlicový plyn a klatráty metanu.Nerostné suroviny a česká legislativa . Hornické tradice. Významná rudní ložiska na území ČR, historie jejich těžby, současný stav a perspektivy. Ložiska nerud na území ČR - současný stav a perspektivy. Nejvýznamnější oblasti a místa těžby nerostných surovin na území ČR (a možnost jejich návštěvy - hornické naučné stezky, hornická muzea, montánní formy reliéfu). Základní studijní literatura: BERNARD, Jan Hus, POUBA, Zdeněk a kol. Rudní ložiska a metalogeneze československé části Českého masívu. Praha: Ústřední ústav geologický, 1986, 320 s. 21-017-86 Tem. sk. 03/9. KUŽVART, Miloš (ed.). Ložiska nerudních surovin ČSR. Praha: Univerzita Karlova, 1983, 521 s. 60-004-83 Tem. sk. 03/9. KUŽVART, Miloš (ed.). Ložiska nerudních surovin ČR II. Praha: Univerzita Karlova a Nakladatelství a vydavatelství JP, 1992, 631 s. ISBN 80-7066-552-1. STARÝ, Jaromír et al. Surovinové zdroje České republiky. Nerostné suroviny 2020. Praha: Česká geologická služba, 2020, 466 s. ISBN 978-80-7673-001-4. ZIMÁK, Jiří. Ložiska nerostných surovin. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 144 s. ISBN 978-80-244-3784-2. Doplňující studijní literatura: PEŠEK, Jiří, SIVEK, Martin. Uhlonosné pánve a ložiska černého a hnědého uhlí České republiky. Praha: Česká geologická služba, 2012, 199 s. ISBN 978-80-7075-800-7. SMOLOVÁ, Irena. Těžba nerostných surovin na území ČR a její geografické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, 195 s. ISBN 978-80-244-2125-4. VELEBIL, Dalibor. Minerály pod nohama, v průmyslu a ve sbírkách: Hlavní minerály, jejich vznik, výskyt a použití. Praha: Academia, 2012, 375 s. ISBN: 978-80-200-2093-2.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na seminářích: prezenční účast minimálně na 6 seminářích. Harmonogram seminářů bude poskytnut studentům před začátkem semestru na Moodle. Bude požadováno dostudování probrané problematiky individuálně na základě materiálů dostupných na Moodle. Podmínky pro úspěšné složení zkoušky jsou sděleny na první přednášce, v případě neúčasti studenta na této přednášce mu budou na požádání tyto informace zaslány e-mailem. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |