Název předmětu | Environmentální výchova |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PBEN@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Teoretické seznámení studentů s problematikou současného pojetí ekologické a environmentální výchovy. Důraz je kladen na pochopení významu zařazení environmentální výchovy do školního kurikula v podobě průřezového tématu. V rámci předmětu jsou studenti seznámeni také s aktuálními problémy současného světa (problémy primárně ovlivňující přírodu, společensko-ekonomické problémy) a jejich provázanost s obsahem průřezového tématu. Značný důraz je kladen také na metodické nástroje realizace environmentální výchovy v prostředí současné školy. Cíle: Po absolvování předmětu bude student schopen: * definovat základní pojmy: ekologie, ekologická a environmentální výchova, udržitelný rozvoj, globalizace * vymezit postavení environmentální výchovy ve školním kurikulu * charakterizovat globální problémy Země z hlediska historického vývoje a příčin jejich vzniku * vymezit hlavní nástroje a zhodnotit aktuální stav řešení globálních problémů * interpretovat příčiny současných ohnisek napětí ve světě, * orientovat se v problematice populačního vývoje současného světa s důrazem na jeho environmentální dopady * vyjmenovat zásady zachování biologické rozmanitosti * navrhnout možnosti implementace problematiky globálních problémů a globalizace do školní vzdělávací a výchovné činnosti Témata: * Ekologická výchova v pedagogických dokumentech; * Environmentální výchova jako průřezové téma ve školním kurikulu na různém stupni škol; * Environmentální výchova v rámci mimotřídní a mimoškolní činnosti. * Organizace věnující se mimoškolnímu působení v rámci environmentální výchovy. * Implementace problematiky globálních problémů do školního kurikula. * Metody a formy výuky v environmentální výchově: aktivizační metody, problémová výuka, projektová výuka, didaktické hry, exkurze a terénní cvičení, vycházky * Globální problémy současného světa: problémy primárně ovlivňující přírodu, problémy společensko-ekonomického charakteru. Problematika globalizace. * Pilíře ochrany přírody a životního prostředí.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na seminářích: prezenční účast minimálně na 3 seminářích. Splnění všech zadaných úkolů. Zadání úkolů bude dostupné vždy po cvičení v systému MOODLE, odevzdávání úkolů prostřednictvím IS STAG (modul semestrální práce) nebo přes Moodle ve stanovených termínech. Podmínky pro vykonání kolokvia budou uvedeny v sylabu předmětu dostupném v systému MOODLE vždy aktuálně pro daný akademický rok. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |