Předmět: Úvod do didaktiky přírodopisu

« Zpět
Název předmětu Úvod do didaktiky přírodopisu
Kód předmětu KPŘ/PBDP@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoretické seznámení studentů s problematikou výuky přírodopisu na základní škole. Důraz je kladen na pochopení vztahu mezi kurikulárními dokumenty a vlastním obsahem učiva. Dále je zdůrazňován význam didaktické transformace pro pochopení učiva, význam správného utváření pojmů a dodržování didaktických zásad ve výuce přírodopisu. Studenti jsou také seznámeni se základními nástroji didaktické a obsahové analýzy učiva. Zdůrazňuje se význam vhodně zvolených organizačních forem výuky, metod a materiálních prostředků do výuky přírodopisu. Studenti jsou také seznámeni s možnými nástroji hodnocení ve výuce přírodopisu. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " vysvětlit vztah didaktiky přírodopisu a dalších didaktických a pedagogicko - psychologických disciplín " objasnit pojmy přírodovědné vzdělávání a přírodovědná gramotnost " analyzovat školní kurikulální dokumenty ve vztahu k zařazení a obsahu učiva přírodopisu " charakterizovat učivo přírodopisu a způsoby jeho strukturace v současných učebnicích přírodopisu pro ZŠ " zhodnotit význam didaktické transformace pro zařazení učiva v kurikulárních dokumentech a pro vlastní edukační proces " vysvětlit význam práce s žákovskými prekoncepty a miskoncepty při utváření správných biologických a geologických pojmů " navrhnout konkrétní využití pojmových map ve výuce přírodopisu " uvést příklady aplikace didaktických zásad do výuky přírodopisu " popsat možné způsoby utváření pojmů v přírodopise " navrhnout zařazení konkrétních výukových forem a metod do výuky přírodopisu " specifikovat využití materiálních prostředků ve výuce přírodopisu " uvést možné způsoby hodnocení žáka ve výuce přírodopisu Témata: " Didaktika přírodopisu: vymezení pojmu, aktuální problémy oborové didaktiky. " Učivo přírodopisu v kurikulárních dokumentech: vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Přírodopis, učivo a očekávané výstupy, učební plán, časově tematický plán, mezipředmětové vztahy, průřezové téma Environmentální výchova " Strukturace učiva přírodopisu. " Náročnost přírodovědného učiva a jeho didaktická transformace: nástroje didaktické transformace, význam a možná úskalí didaktické transformace pro obsah učiva přírodopisu " Pojmotvorný proces ve výuce přírodopisu: definice pojmu, myšlenkové operace, pojmové mapy ve výuce přírodopisu, prekoncepty a miskoncepty ve výuce přírodopisu. " Didaktické zásady ve výuce přírodopisu. " Učebnice ve výuce přírodopisu: strukturní prvky učebnic, uspořádání učiva " Příprava na vyučování: časově tematický plán, cíle výuky, časový harmonogram a obsah vyučovací jednotky, obsahová a didaktická analýza učiva. " Výukové formy a metody ve výuce přírodopisu: hlavní organizační formy výuky (hodina základního typu, laboratorní práce, exkurze, vycházka, terénní cvičení, zájmová činnost), klasické a aktivizační metody výuky, problémová výuka, projektová výuka, výuka s prvky badatelsky orientovaného vyučování. " Materiální prostředky výuky přírodopisu: pomůcky, laboratorní technika a IT technika ve výuce přírodopisu. " Hodnocení žáka: význam motivace, hodnocení vědomostí a praktické činnosti žáka ve výuce přírodopisu

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Rozsah účasti na přednáškách není stanoven. Rozsah účasti na cvičeních: prezenční účast minimálně ve 3 cvičeních (1 cvičení = rozvrhovaný dvouhodinový blok). Odevzdání všech zadaných úkolů v rámci cvičení ve formě portfolia: zadání úkolů bude sdíleno průběžně v návaznosti na jednotlivá cvičení na Moodle předmětu. Kompletní portfolio bude odevzáno ve stanoveném termínu do Moodle předmětu. Studijní podklady a seznam doporučené literatury k (samo)studiu budou dostupné na Moodle předmětu. Podmínky pro udělení zápočtu: kompletně vypracované portfolio v požadovaném rozsahu a kvalitě. Podmínky pro vykonání zkoušky budou uvedeny v sylabu předmětu dostupném v Moodle předmětu vždy aktuálně pro daný akademický rok.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní