Název předmětu | Cvičení v terénu z biologie a geologie |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/PBCB@ |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " vhodně aplikovat různé metody pozorování při zkoumání biologických a geologických objektů a jevů v přírodě " znát hlavní metody sběru botanického a geologického materiálu a způsoby jeho archivace (herbářová položka, standardizovaný vzorek horniny) " určit a popsat na botanickém materiálu hlavní morfologické znaky rostliny " používat při práci s botanickým materiálem určovací klíče a botanické atlasy " umět zdokumentovat pozorované rostliny (nákres, herbářová položka, fotodokumentace) " určit a popsat na pozorovaných horninách a výchozech jejich strukturu a texturu " popsat a měřit pomocí geologického kompasu pozorované výrazné geotektonické struktury (zlomy, vrásy, sklony vrstev) " pracovat s geologickou mapou " umět zdokumentovat pozorované horniny a výchozy (nákres, měření geologickým kompasem, fotodokumentace) " vysvětlit význam terénního pozorování a sběru přírodnin pro práci, biologa, geologa a učitele přírodopisu Témata: " bezpečnost a zásady práce při terénním cvičení, pravidla pro sběr přírodnin " metody práce v terénu: pozorování (makroskopické, s lupou), sběr přírodnin (pomůcky, nástroje, archivace herbářové položky, standardizovaný vzorek horniny) " metody dokumentace přírodnin (nákres, odběr vzorku, fotodokumentace) " pozorování morfologických znaků rostlin: typ kořenového systému, stonku, morfologie a uspořádání listů, květ a květenství, plody, plodenství, souplodí " vztah mezi morfologií rostliny a prostředím " technika biologického (botanického) nákresu " pozorování geologických výchozů hornin: horninová stavba, významné strukturní a texturní prvky horniny, paleontologický obsah, tektonické struktury (vrásy, zlomy, sklon vrstev) " geologická mapa: strukturní a obsahové prvky mapy " práce s geologickým kompasem, technika měření, zápis a analýza měřených dat v geologické mapě
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Povolená absence na terénním cvičení je maximálně 1 den. Bude požadováno dostudování probrané problematiky ze všech dní exkurze individuálně. Student navíc navštíví jím vybranou lokalitu, na které zdokumentuje nalezené organismy i geologické jevy. Lokalitu rovněž zdokumentuje fotograficky (konkrétní instrukce budou sděleny vyučujícími). K udělení zápočtu musí být student schopen identifikovat předložené přírodniny (organismy, horniny, minerály), které byly nalezeny během exkurze. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |