Předmět: Cvičení v terénu z biologie a geologie

« Zpět
Název předmětu Cvičení v terénu z biologie a geologie
Kód předmětu KPŘ/PBCB@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
  • Zimák Jiří, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " vhodně aplikovat různé metody pozorování při zkoumání biologických a geologických objektů a jevů v přírodě " znát hlavní metody sběru botanického a geologického materiálu a způsoby jeho archivace (herbářová položka, standardizovaný vzorek horniny) " určit a popsat na botanickém materiálu hlavní morfologické znaky rostliny " používat při práci s botanickým materiálem určovací klíče a botanické atlasy " umět zdokumentovat pozorované rostliny (nákres, herbářová položka, fotodokumentace) " určit a popsat na pozorovaných horninách a výchozech jejich strukturu a texturu " popsat a měřit pomocí geologického kompasu pozorované výrazné geotektonické struktury (zlomy, vrásy, sklony vrstev) " pracovat s geologickou mapou " umět zdokumentovat pozorované horniny a výchozy (nákres, měření geologickým kompasem, fotodokumentace) " vysvětlit význam terénního pozorování a sběru přírodnin pro práci, biologa, geologa a učitele přírodopisu Témata: " bezpečnost a zásady práce při terénním cvičení, pravidla pro sběr přírodnin " metody práce v terénu: pozorování (makroskopické, s lupou), sběr přírodnin (pomůcky, nástroje, archivace herbářové položky, standardizovaný vzorek horniny) " metody dokumentace přírodnin (nákres, odběr vzorku, fotodokumentace) " pozorování morfologických znaků rostlin: typ kořenového systému, stonku, morfologie a uspořádání listů, květ a květenství, plody, plodenství, souplodí " vztah mezi morfologií rostliny a prostředím " technika biologického (botanického) nákresu " pozorování geologických výchozů hornin: horninová stavba, významné strukturní a texturní prvky horniny, paleontologický obsah, tektonické struktury (vrásy, zlomy, sklon vrstev) " geologická mapa: strukturní a obsahové prvky mapy " práce s geologickým kompasem, technika měření, zápis a analýza měřených dat v geologické mapě

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro studenty v rámci ISP: Povolená absence na terénním cvičení je maximálně 1 den. Bude požadováno dostudování probrané problematiky ze všech dní exkurze individuálně. Student navíc navštíví jím vybranou lokalitu, na které zdokumentuje nalezené organismy i geologické jevy. Lokalitu rovněž zdokumentuje fotograficky (konkrétní instrukce budou sděleny vyučujícími). K udělení zápočtu musí být student schopen identifikovat předložené přírodniny (organismy, horniny, minerály), které byly nalezeny během exkurze.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní