Předmět: Botanika pro edukaci a fatogeografie

« Zpět
Název předmětu Botanika pro edukaci a fatogeografie
Kód předmětu KPŘ/MBOTQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
  • Štěpánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Hradílek Zbyněk, RNDr. Ph.D.
  • Štěpánková Jitka, Ing.
Obsah předmětu
Fylogeneze vyšších rostlin, přechod na suchou zemi, vývoj hlavních rostlinných orgánů. Prezentace na hlavních skupinách: ryniofyty, mechorosty, plavuně, přesličky, kapradiny, kapraďosemenné, jinany, jehličnany, krytosemenné (jednoděložné a dvouděložné). Rostliny a prostředí, abiotické a biotické vlivy. Vývoj vegetace v hlavních geologických obdobích. Fytogeografie a chorologie: areál, relikt, endemismus, vikariance, floroelementy, hlavní rysy florogeneze, regionální geografie rostlin na Zemi, geografie vegetace, horizontální a vertikální pásmitost vegetace. Rostlinné bioindikátory. Kulturní rostliny a jejich původ, vývojová centra. Fytogenetika a její vlivy. Antropizace vegetace. Výuka předmětu navazuje na: Systém a ekologie rostlin, Botanická cvičení v terénu, Určovací praktikum z botaniky, Komplexní cvičení v terénu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Fylogeneze vyšších rostlin, přechod na suchou zemi, vývoj hlavních rostlinných orgánů. Prezentace na hlavních skupinách: ryniofyty, mechorosty, plavuně, přesličky, kapradiny, kapraďosemenné, jinany, jehličnany, krytosemenné (jednoděložné a dvouděložné). Rostliny a prostředí, abiotické a biotické vlivy. Vývoj vegetace v hlavních geologických obdobích. Fytogeografie a chorologie: areál, relikt, endemismus, vikariance, floroelementy, hlavní rysy florogeneze, regionální geografie rostlin na Zemi, geografie vegetace, horizontální a vertikální pásmitost vegetace. Rostlinné bioindikátory. Kulturní rostliny a jejich původ, vývojová centra. Fytogenetika a její vlivy. Antropizace vegetace. Výuka předmětu navazuje na: Systém a ekologie rostlin, Botanická cvičení v terénu, Určovací praktikum z botaniky, Komplexní cvičení v terénu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Znalosti v rozsahu základní studijní literatury a přednášek.
Doporučená literatura
  • Hendrych, R. (1984). Systém a evoluce vyšších rostlin. Praha: SPN, 1979. 517 s.. Praha: SPN.
  • CHYTRÝ, M.- KUČERA, T.- KOČÍ. Katalog biotopů České republiky. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny,.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní