Název předmětu | Ochrana životního prostředí |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/KNŽP@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Ochrana ŽP Anotace Životní prostředí (ŽP) - definice, základní složky. Základní termíny. Vliv člověka na přírodu z historického pohledu. Vznik, podstata, příčiny a dopady vlivů na ŽP (na abiotické i biotické složky). Charakteristika stavu, ohrožení a možná řešení v oblastech: znečištění a změny klimatu, degradace půdy, znečištění vody, zejména pitné, úbytek zdrojů (neobnovitelných i obnovitelných), populační krize, ohrožení biodiverzity (úbytek a změny přirozených stanovišť, ekologické znečištění). Stav ŽP v České republice. Základní legislativa v oblasti ŽP v ČR a EU (zákony 114/1992 Sb., 17/1992,123/1998). Biomy a jejich ohrožení. Základní mezinárodní úmluvy a dohody v oblasti ochrany ŽP: např. CITES, Ramsarská úmluva, Kjótský a Montrealský protokol, Rio de Janeiro, klimatické úmluvy a dohody). Státní správa v ochraně ŽP v ČR. Účast občana v ochraně ŽP, právo na informace o ŽP a jeho aplikace v praxi. Základní nástroje k ochraně ŽP: právní, ekonomické a informační. Metody hodnocení stavu ŽP (EIA, SEA, Natura 2000). Environmentálně příznivé technologie a jejich limity. Koncepce udržitelného rozvoje a role učitele a biologa ve vzdělávání a výchově k ochraně ŽP. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit pojem životní prostředí (ŽP) - uvést a charakterizovat základní složky ŽP - vysvětlit vliv člověka na přírodu z historického pohledu - popsat vznik, podstatu, příčiny a dopady vlivů na ŽP (na abiotické i biotické složky) - charakterizovat stav, ohrožení a možná řešení v oblastech: znečištění klimatu (globální oteplování), degradace půdy, znečištění vody, zejména pitné, úbytek zdrojů, populační krize, ohrožení biodiverzity (úbytek a změny přirozených stanovišť, ekologické znečištění) - uvést základní legislativní rámec v oblasti ŽP v ČR - posoudit úroveň ŽP ve světě a zejména v ČR, metody hodnocení stavu ŽP - popsat hlavní ohrožení biomů - uvést základní mezinárodní úmluvy a dohody v oblasti ochrany ŽP - popsat státní správu v ochraně ŽP v ČR - charakterizovat účast občana v ochraně ŽP, právo na informace o ŽP a jeho aplikace v praxi - uvést základní nástroje k ochraně ŽP - popsat koncepci udržitelného rozvoje a roli učitele ve vzdělávání a výchově k ochraně ŽP Témata: Životní prostředí. Abiotické a biotické složky ŽP. Základní termíny (např. emise, imise, eutrofizace, obnovitelné a neobnovitelné zdroje, složení atmosféry, skleníkový efekt, ozonová vrstva, biodiverzita, glaciální relikt, endemit, expanzivní a invazivní druhy, nejohroženější ekosystémy světa - korálové útesy, tropické deštné lesy, mokřady; producent, herbivor, omnivor, predátor, eroze, nosná kapacita prostředí, desertifikace, EIA, SEA, Natura 2000 aj. Základní nástroje k ochraně ŽP: právní, ekonomické a informační. Studijní materiály: Základní studijní literatura: BRANIŠ, M.: Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004. DIRNER, V. et al.: Ochrana životního prostředí: Základy, plánování, technologie, ekonomika, právo a management. Praha: Ministerstvo životního prostředí ČR, 1997. PIVNIČKA, K. et BRANIŠ, M.: Úvod do studia životního prostředí. Praha: Karolinum, 1998. POLÁŠKOVÁ, A.: Úvod do ekologie a ochrany ŽP. Praha: Karolinum, 2011. ROTH, P. et PLESNÍK, J.: Biologická rozmanitost na Zemi: Stav a perspektivy. Praha: Scientia, 2004, 261 s. RYNDA, I. et al.: Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele 2. stupně ZŠ a středních škol. Ostrava: VŠB, 1996, s. 7-37. RYNDA, I. [ed.]. Společnost, kultura a ekologie. Praha: TOGGA, 2015. Zákon 114/1992 v platné znění, 17/1992 a 123/1998
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |