Předmět: Učební úlohy ve výuce přírodopisu a jejich tvorba

« Zpět
Název předmětu Učební úlohy ve výuce přírodopisu a jejich tvorba
Kód předmětu KPŘ/KNUU@
Organizační forma výuky Samostudium
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit význam úloh ve výuce; " orientovat se v různých kategoriálních systémech úloh; " posoudit kognitivní náročnost souboru úloh (v učebnicích, v testech); " navrhnout soubor úloh různé kognitivní úrovně pro tematický celek z přírodopisu; " rozpoznat a navrhnout úlohy excelentní úrovně obtížnosti; " aplikovat získané znalosti a dovednosti do své praxe. Témata: Pojem učební úloha v české a zahraniční literatuře, definice, funkce úloh. Úlohy ve vztahu k procesu učení žáka a rozvoji klíčových kompetencí. Kategorizace úloh v minulosti a současnosti. Úlohy z přírodopisu ve Standardech základního vzdělávání. Úlohy z přírodovědné gramotnosti pro ZŠ a víceletá gymnázia. Metody tvorby souboru učebních úloh. Analýza úloh ve vybraných učebnicích přírodopisu a testech z hlediska kognitivní náročnosti. Přehled výzkumných šetření v oblasti učebních úloh. Základní studijní literatura: BLAŽEK, R., HANUŠOVÁ, J., OLŠÁKOVÁ, M., CHROBÁK, T., PRAŽÁKOVÁ, D. Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA. Praha: ČŠI, 2019. 100 s. ISBN 978-80-88087-25-0. ČEŠKOVÁ, T. Učební úlohy rozvíjející kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy. In JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 157-170. ISBN 978-80-210-6677-9. ČÍŽKOVÁ, V. a kol. Učební úlohy z biologie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. 168 s. ISBN: 80-7182-164-0. ČTRNÁCTOVÁ, H. Učební úlohy v chemii. Praha: Univerzita Karlova, 2009. 87 s. ISBN: 978-80-246-1666-7. HOLEC, J., PRAŽIENKA, M. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2016. 126 s. ISBN 978-80-7481-167-8. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0. NIKL, J. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. 71 s. ISBN 80-7041-230-5. ROSENSHINE, B., MEISTER, C., CHAPMAN, S. Teaching students to generate question: A review of the intervention studies. Review of Educational Research, 1996, 66 (2):191-221. Standardy pro základní vzdělávání - Přírodopis https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67499&view=9832 Doplňující studijní literatura: CROWE, A., DIRKS, C., WENDEROTH, M. P. Biology in Bloom: Implementing Bloom's taxonomy to enhance student learning in biology. CBE - Life Sciences Education, 2008, 7 (4): 368-381. ESHACH, H., DOR-ZIDERMAN, Y., YEFROIMSKY, Y. Question asking in the science classroom: Teacher attitudes and practices. Journal of Science Education and Technology, 2014, 23 (1): 67-81. OTTING, H., ZWAAL, W. Critical tasks characteristics in problem- based learning. Industry and Higher Education, 2006, 20 (5): 347-357. ŠVAŘÍČEK, R. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 2011, 16 (1): 9-46.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní