Název předmětu | Vyšší rostliny I |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/KBR1@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cíle: " Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " Popsat rostliny, jejich jednotlivé části a vysvětlit jejich původ. Orientovat se v procesech ontogeneze i fylogeneze vyšších rostlin. Pochopit vznik a vývoj rostlinných druhů a principy jejich klasifikace. " Znát minulost botaniky v širších souvislostech a dřívější i současné metody studia rostlin. " Chápat evoluční trendy a umět je interpretovat na konkrétních znacích. " Umět poznat běžné zástupce výtrusných cévnatých rostlin, rostoucí na území ČR. Témata: " Jak vznikají rostlinné druhy? Metody studia systematické botaniky. Metody dokumentace rostlinného materiálu. Historický přehled vývoje klasifikačních systémů a jejich nejvýznamnější představitelé. " Původ vyšších rostlin, adaptace k suchozemskému prostředí. Rodozměna, její průběh a srovnání u jednotlivých vývojových stupňů. " Charakteristiky a evoluční vztahy hlavních skupin výtrusných vyšších rostlin: mechorosty (Marchantiophyta, Anthocerotophyta, Bryophyta), nejstarší cévnaté rostliny (Protracheophyta, Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta), plavuně (Lycopodiophyta), kapradiny (Monilophyta). " Přehled a charakteristika významnějších zástupců jednotlivých systematických skupin. Důraz je kladen na praktické poznávání rostlin probíraných skupin, rostoucích na území ČR. Studijní literatura a studijní pomůcky Základní studijní literatura: HENDRYCH, Radovan. Systém a evoluce vyšších rostlin. SPN Praha, 1977. s 517. HRADÍLEK, Zbyněk. Obecná charakteristika vyšších rostlin, Mechorosty, Plavuně, Přesličky, Kapradiny. [online]. PřF UP Olomouc. 2013. Dostupné z: http://botaska.upol.cz/Pages/Default.aspx. KALINA, Tomáš a VÁŇA, Jiří. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum, 2005. s. 606. ISBN 80-246-1036-1. KŘÍSA, Bohdan a PRÁŠIL, Karel. Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Praha: SPN. 1994. s. 229. ISBN 80-7066-034-1. MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. Košice: Univerzita P. J. Šafárika, 2007. s. 220. ISBN 978-80-7097-694-4. SMEJKAL, Miroslav. Systém a evoluce vyšších rostlin. In: Rosypal S. et al. Fylogeneze, systém a biologie organizmů. s. 205-350. Praha, 1992. TLUSTÁK, Vlastimil. Přehled vyšších rostlin k přednášce Botanika III. Msc. (CD-ROM). Olomouc, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2005. VINTER, Vladimír a MACHÁČKOVÁ Petra. Přehled morfologie cévnatých rostlin. UP Olomouc, 2013. s. 198. ISBN 978-80-244-3322-6. Doplňující studijní literatura: BRIGGS, David a WALTERS, Stuart Max. Proměnlivost a evoluce rostlin. UP Olomouc, 2001. s. 531. ISBN 80-244-0186-X. Květena České republiky, 1-8. díl, 1988-2010. Academia, Praha. SIMPSON, Michael George. Plant systematics. Amsterdam et al., 2010. s. 740. ISBN 978-0-12-374380-0.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |