Předmět: Základy přírodních věd pro realizaci zájmových aktivit

« Zpět
Název předmětu Základy přírodních věd pro realizaci zájmových aktivit
Kód předmětu KPŘ/KBPV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zimák Jiří, doc. RNDr. CSc.
  • Jáč Martin, RNDr. Ph.D.
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: * charakterizovat základní rozdíly mezi živou a neživou přírodou; * identifikovat a popsat společné znaky všech živých organismů; * charakterizovat základní stavbu těla rostlin, hub a živočichů; * vysvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat přizpůsobení živých organismů prostředí; * identifikovat základní druhy živých organismů (zejména rostlin, hub a živočichů) podle jejich hlavních určovacích znaků; * vysvětlit základní principy geologických dějů a způsoby, jakým geologické procesy ovlivňují morfologii krajiny; * vyjmenovat hlavní znaky nerostů a hornin a na základě těchto znaků vybrané nerosty a horniny určit; * na konkrétních příkladech demonstrovat vliv člověka na živou a neživou přírodu a objasnit význam ochrany přírody; * aplikovat osvojené teoretické poznatky z biologie a geologie při návrhu přírodovědných aktivit pro zájmovou činnost. Témata: Živá a neživá příroda. Společné znaky živých organismů. Klasifikace živých organismů, přehled hlavních fylogenetických skupin živých organismů. Organismy a prostředí. Stavba těla rostlin, hub a živočichů. Země jako vesmírné těleso: sluneční soustava, Měsíc, Země, Slunce (vznik, stavba, vzájemné působení). Vývoj planety Země (vznik jednotlivých geosfér, vznik a vývoj života na Zemi ? hlavní mezníky). Geologické procesy a jejich vliv na utváření krajiny. Horniny a nerosty: vznik, složení, principy klasifikace, význam nerostů a hornin, určovací znaky nerostů a hornin. Pedosféra: půdní obal Země, vznik půd, půdní druhy a půdní typy, význam půd pro život na Zemi. Vliv člověka na živou a neživou přírodu, ochrana přírody. V rámci všech probíraných témat bude kladen důraz na aplikaci teoretických poznatků z biologie a geologie do volnočasových vzdělávacích aktivit s využitím modelu didaktické rekonstrukce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní