Název předmětu | Biologie sinic, řas a hub |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/KBNR@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cíle předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit a charakterizovat sinice, řasy a houby i jejich významné podskupiny, " orientovat se v základních evolučních vztazích a systematice sinic, řas, hub a podobných organismů, " pochopit a vysvětlit teorii seriální endobuněčné symbiózy, " uvést a rozpoznat významné zástupce jednotlivých skupin sinic, řas a hub, " rozpoznat a pojmenovat důležité anatomické a morfologické struktury sinic, řas a hub, vysvětlit jejich funkci, " charakterizovat prostředí výskytu a způsob života významných zástupců sinic, řas a hub, " vysvětlit ekologický a hospodářský význam sinic, řas a hub (resp. jejich význačných zástupců), " rozumět základní odborné terminologii daného oboru a používat ji, " aplikovat teoretické poznatky při praktické determinaci sinic, řas a hub. Během přednášek získají studenti základní přehled o organismech, které jsou tradičně řazeny mezi tzv. "nižší rostliny" (tj. sinice, řasy, houby a podobné organismy). Probírána jsou tato témata: "Nižší rostliny" (sinice, řasy, houby) jako biologická skupina, vývoj názorů na jejich systematické postavení. Obecná charakteristika sinic a řas, jejich systematické členění, typy stélek, endosymbiotická teorie. Sinice (Cyanophyta) - biologie, ekologie, využití člověkem, systém a významní zástupci. Cvičení jsou věnována praktickému seznámení studentů s běžnými či modelovými zástupci "nižších rostlin" a zahrnují následující témata: Pozorování a determinace sinic, detekce jejich specializovaných struktur, problematika tvorby vodních květů. Základní studijní literatura: DOSTÁL, Petr. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. 109 s. ISBN 80-7290-267-9. KALINA, Tomáš a VÁŇA, Jiří. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum, 2010. 608 s. ISBN 978-80-2461-036-8. KAŠTOVSKÝ, Jan, HAUER, Tomáš a JURÁŇ, Josef, eds. Sinice a řasy. cz [online]. JU v Českých Budějovicích, 2003-2018 [cit. 18. 3. 2018]. Dostupné z: http://www.sinicearasy.cz/ ROSYPAL, Stanislav, ed. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. 797 s. ISBN 80-7183-268-5. SEDLÁŘOVÁ, Michaela a VAŠUTOVÁ, Martina. Atlas houbových organismů [online]. UP v Olomouci, 2004-2011 [cit. 18. 3. 2018]. Dostupné z: http://old.botany.upol.cz/atlasy/system/index.php Doplňující studijní literatura: CARLILE, Michael, WATKINSON, Sarah and GOODAY, Graham. The Fungi. San Diego: Academic Press, 2001. 588 s. ISBN 0-12-738446-4. HAGARA, Ladislav, ANTONÍN, Vladimír a BAIER, Jiří. Houby. Praha: Aventinum, 2003. 416 s. ISBN 80-7151-218-4. HINDÁK, František, ed. Sladkovodné riasy. Bratislava: SPN, 1978. 725 s. POULÍČKOVÁ, Aloisie a JURČÁK, Jaroslav. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. Olomouc: UP v Olomouci, 2001. 81 s. ISBN 80-244-0242-4. VAN DEN HOEK, Christiaan, MANN, David and JAHNS, Hans. Algae: An Introduction to Phycology. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 637 s. ISBN 0521729831.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |