Předmět: Environmentální výchova

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova
Kód předmětu KPŘ/KBEN@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Málková Jitka, doc. RNDr. CSc.
  • Vašutová Dagmar, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Teoretické seznámení studentů s problematikou současného pojetí ekologické a environmentální výchovy. Důraz je kladen na pochopení významu zařazení environmentální výchovy do školního kurikula v podobě průřezového tématu. V rámci předmětu jsou studenti seznámeni také s aktuálními problémy současného světa (problémy primárně ovlivňující přírodu, společensko-ekonomické problémy) a jejich provázanost s obsahem průřezového tématu. Značný důraz je kladen také na metodické nástroje realizace environmentální výchovy v prostředí současné školy. Cíle: Po absolvování předmětu bude student schopen: * definovat základní pojmy: ekologie, ekologická a environmentální výchova, udržitelný rozvoj, globalizace * vymezit postavení environmentální výchovy ve školním kurikulu * charakterizovat globální problémy Země z hlediska historického vývoje a příčin jejich vzniku * vymezit hlavní nástroje a zhodnotit aktuální stav řešení globálních problémů * interpretovat příčiny současných ohnisek napětí ve světě, * orientovat se v problematice populačního vývoje současného světa s důrazem na jeho environmentální dopady * vyjmenovat zásady zachování biologické rozmanitosti * navrhnout možnosti implementace problematiky globálních problémů a globalizace do školní vzdělávací a výchovné činnosti Témata: * Ekologická výchova v pedagogických dokumentech; * Environmentální výchova jako průřezové téma ve školním kurikulu na různém stupni škol; * Environmentální výchova v rámci mimotřídní a mimoškolní činnosti. * Organizace věnující se mimoškolnímu působení v rámci environmentální výchovy. * Implementace problematiky globálních problémů do školního kurikula. * Metody a formy výuky v environmentální výchově: aktivizační metody, problémová výuka, projektová výuka, didaktické hry, exkurze a terénní cvičení, vycházky * Globální problémy současného světa: problémy primárně ovlivňující přírodu, problémy společensko-ekonomického charakteru. Problematika globalizace. * Pilíře ochrany přírody a životního prostředí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní