Název předmětu | Úvod do didaktiky přírodopisu |
---|---|
Kód předmětu | KPŘ/KBDP@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Teoretické seznámení studentů s problematikou výuky přírodopisu na základní škole. Důraz je kladen na pochopení vztahu mezi kurikulárními dokumenty a vlastním obsahem učiva. Dále je zdůrazňován význam didaktické transformace pro pochopení učiva, význam správného utváření pojmů a dodržování didaktických zásad ve výuce přírodopisu. Studenti jsou také seznámeni se základními nástroji didaktické a obsahové analýzy učiva. Zdůrazňuje se význam vhodně zvolených organizačních forem výuky, metod a materiálních prostředků do výuky přírodopisu. Studenti jsou také seznámeni s možnými nástroji hodnocení ve výuce přírodopisu. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " vysvětlit vztah didaktiky přírodopisu a dalších didaktických a pedagogicko - psychologických disciplín " objasnit pojmy přírodovědné vzdělávání a přírodovědná gramotnost " analyzovat školní kurikulální dokumenty ve vztahu k zařazení a obsahu učiva přírodopisu " charakterizovat učivo přírodopisu a způsoby jeho strukturace v současných učebnicích přírodopisu pro ZŠ " zhodnotit význam didaktické transformace pro zařazení učiva v kurikulárních dokumentech a pro vlastní edukační proces " vysvětlit význam práce s žákovskými prekoncepty a miskoncepty při utváření správných biologických a geologických pojmů " navrhnout konkrétní využití pojmových map ve výuce přírodopisu " uvést příklady aplikace didaktických zásad do výuky přírodopisu " popsat možné způsoby utváření pojmů v přírodopise " navrhnout zařazení konkrétních výukových forem a metod do výuky přírodopisu " specifikovat využití materiálních prostředků ve výuce přírodopisu " uvést možné způsoby hodnocení žáka ve výuce přírodopisu Témata: " Didaktika přírodopisu: vymezení pojmu, aktuální problémy oborové didaktiky. " Učivo přírodopisu v kurikulárních dokumentech: vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Přírodopis, učivo a očekávané výstupy, učební plán, časově tematický plán, mezipředmětové vztahy, průřezové téma Environmentální výchova " Strukturace učiva přírodopisu. " Náročnost přírodovědného učiva a jeho didaktická transformace: nástroje didaktické transformace, význam a možná úskalí didaktické transformace pro obsah učiva přírodopisu " Pojmotvorný proces ve výuce přírodopisu: definice pojmu, myšlenkové operace, pojmové mapy ve výuce přírodopisu, prekoncepty a miskoncepty ve výuce přírodopisu. " Didaktické zásady ve výuce přírodopisu. " Učebnice ve výuce přírodopisu: strukturní prvky učebnic, uspořádání učiva " Příprava na vyučování: časově tematický plán, cíle výuky, časový harmonogram a obsah vyučovací jednotky, obsahová a didaktická analýza učiva. " Výukové formy a metody ve výuce přírodopisu: hlavní organizační formy výuky (hodina základního typu, laboratorní práce, exkurze, vycházka, terénní cvičení, zájmová činnost), klasické a aktivizační metody výuky, problémová výuka, projektová výuka, výuka s prvky badatelsky orientovaného vyučování. " Materiální prostředky výuky přírodopisu: pomůcky, laboratorní technika a IT technika ve výuce přírodopisu. " Hodnocení žáka: význam motivace, hodnocení vědomostí a praktické činnosti žáka ve výuce přírodopisu
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |