Předmět: Cvičení v terénu z biologie a geologie

« Zpět
Název předmětu Cvičení v terénu z biologie a geologie
Kód předmětu KPŘ/KBCB@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
  • Zimák Jiří, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti zejména schopni: " vhodně aplikovat různé metody pozorování při zkoumání biologických a geologických objektů a jevů v přírodě " znát hlavní metody sběru botanického a geologického materiálu a způsoby jeho archivace (herbářová položka, standardizovaný vzorek horniny) " určit a popsat na botanickém materiálu hlavní morfologické znaky rostliny " používat při práci s botanickým materiálem určovací klíče a botanické atlasy " umět zdokumentovat pozorované rostliny (nákres, herbářová položka, fotodokumentace) " určit a popsat na pozorovaných horninách a výchozech jejich strukturu a texturu " popsat a měřit pomocí geologického kompasu pozorované výrazné geotektonické struktury (zlomy, vrásy, sklony vrstev) " pracovat s geologickou mapou " umět zdokumentovat pozorované horniny a výchozy (nákres, měření geologickým kompasem, fotodokumentace) " vysvětlit význam terénního pozorování a sběru přírodnin pro práci, biologa, geologa a učitele přírodopisu Témata: " bezpečnost a zásady práce při terénním cvičení, pravidla pro sběr přírodnin " metody práce v terénu: pozorování (makroskopické, s lupou), sběr přírodnin (pomůcky, nástroje, archivace herbářové položky, standardizovaný vzorek horniny) " metody dokumentace přírodnin (nákres, odběr vzorku, fotodokumentace) " pozorování morfologických znaků rostlin: typ kořenového systému, stonku, morfologie a uspořádání listů, květ a květenství, plody, plodenství, souplodí " vztah mezi morfologií rostliny a prostředím " technika biologického (botanického) nákresu " pozorování geologických výchozů hornin: horninová stavba, významné strukturní a texturní prvky horniny, paleontologický obsah, tektonické struktury (vrásy, zlomy, sklon vrstev) " geologická mapa: strukturní a obsahové prvky mapy " práce s geologickým kompasem, technika měření, zápis a analýza měřených dat v geologické mapě Povinná studijní literatura: KUBÁT, KAREL et al. Klíč ke květeně České republiky. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5 ZIMÁK, Jiří et al. Průvodce ke geologickým cvičením. Střední a severní Morava, Slezsko. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-537-3 Doporučená studijní literatura: AICHELE, Dietmar. Co tu kvete? Kvetoucí rostliny střední Evropy. Bratislava: Ikar, 2001. ISBN 80-7202-808-1 DOSTÁL, Petr. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-112-5. 1 GÁBA, Z. et al. Geologické vycházky Českou republikou. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-972-3

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Přírodopis a environmentální výchova se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní