Předmět: Systém a ekologie rostlin I

« Zpět
Název předmětu Systém a ekologie rostlin I
Kód předmětu KPŘ/BSERP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Během cyklu přednášek získají studenti základní přehled o skupinách organismů, které jsou tradičně řazeny mezi tzv. nižší rostliny. Z fotoautotrofních skupin se jedná o sinice (Cyanophyta) a eukaryotní řasy (Dinophyta, Euglenophyta, Chromophyta, Glaucophyta, Rhodophyta, Chlorophyta, Charophyta). Z heterotrofních skupin se jedná o houbám podobné organismy (Myxomycota, Plasmodiophoromycota, Oomycota) a houby (Chytridiomycota, Zygomycota, Ascomycota, Basidiomycota). Probírány jsou základní charakteristiky těchto skupin, jejich výskyt a význam v přírodě, systém a významní zástupci. Posluchači jsou seznámeni s různými pojetími "nižších rostlin" a s vývojem názorů na jejich postavení v systému živých organismů, s různými typy stélek nižších rostlin, s teorií endobuněčné symbiózy a se základy systematické botaniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednáškového cyklu je podat studentům všeobecný přehled o tzv. nižších rostlinách. Ten zahrnuje podstatné charakteristiky hlavních příslušných skupin, jejich systematické členění, evoluční vztahy, významné zástupce, ekologický a hospodářský význam.
Studenti dokáží definovat skupinu "nižších rostlin" i různé dílčí podskupiny, jsou schopni orientovat se v systému a evoluci "nižších rostlin" (mají přehled o zahrnutých taxonech a jejich pozici v systému organismů). Mají základní vědomosti o biologii a ekologii významných taxonů a o možnostech jejich hospodářského využití.
Předpoklady
Základní povědomí o třídění živých organismů, o stavbě buňky, rozdílech mezi buňkou prokaryotní a eukaryotní, o hlavních způsobech výživy organismů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Znalosti v rozsahu přednášek a základní studijní literatury.
Doporučená literatura
  • Carlie, M.J. - Watkinson, S.C. - Gooday, G.W. (2001). The fungi. 2nd edition. San Diego: Academic Press, 2001. 523 s..
  • Hoek, C. - Mann, D.G. - Jahns, H.M. (1995). Algae. An introduction to phycology. Cambridge: University Press, 1995. 637 s..
  • Kalina, T. - Váňa, J. (2005). Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum, 2005. 606 s..
  • Kalina, T. (1998). Systém a vývoj sinic a řas. Praha: Karolinum, 1998. 165 s..
  • Rosypal, S. a kol. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. 797 s..
  • Váňa, J. (1998). Systém a vývoj hub a houbových organismů. Praha: Karolinum, 1998. 164 s..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr