Předmět: Environmentální výchova

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova
Kód předmětu KPŘ/BKENQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
  • Kopecká Jitka, Mgr. PhD.
  • Málková Jitka, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na problematiku environmentální výchovy a vzdělávání v České republice ve vazbě na evropské a světové trendy. Řeší problematiku legislativního rámce a vzdělávacích dokumentů ve vztahu k environmentální výchově. V kontextu RVP a průřezového tématu Environmentální výchova jsou probírána vybraná témata globálních problémů a vlivu člověka na životní prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: " definovat základní pojmy - ekologie, ekologická výchova, udržitelný rozvoj, globalizace, " vymezit globální problémy Země - člověk a životní prostředí v historii, " interpretovat příčiny současných ohnisek napětí ve světě, " uvést základní fakta o populačním vývoji zemí současného světa, lidských sídlech, migraci, nedostatku potravin, nemocech, propastech mezi bohatými a chudými, " vyjmenovat zásady zachování biologické rozmanitosti, problému tropických deštných lesů, desertifikace, " vymezit příčiny znečištění atmosféry, hydrosféry, pedosféry, klimatických změn a jejich důsledků. Témata: ekologická výchova v pedagogických dokumentech; Ekologická výchova na školách (srovnání ZŠ, SŠ); Metody a formy práce ve vyučovacích hodinách; Mimoškolní výchova a vzdělávání dětí a mládeže; Střediska ekologické výchovy; Nevládní neziskové organizace. Mezinárodní konference a úmluvy, programy humanitární pomoci a rozvojové spolupráce jako příspěvek k řešení globálních problémů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Znalosti v rozsahu základ. studijní literatury a přednášek.
Doporučená literatura
  • KVASNIČKOVÁ,D. Základy ekologie.Praha:SPN,1991.ISBN 80-0425187-0..
  • NOVÁČEK,P., HUBA,M. Trvale udržitelná budoucnost pro Českou republiku a Slovensko. Olomouc: PřF UP, Společnost pro trvale udržitelný život, 1993..
  • PIKE., G., SELBY, D. (2000). Cvičení a hry pro globální výchovu 1.. Praha : Portál.
  • PIKE, G.,SELBY,D. Globální výchova Praha:Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní