Předmět: Nižší rostliny

« Zpět
Název předmětu Nižší rostliny
Kód předmětu KPŘ/ANR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Ševčíková Olga, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se skládá z teoretické a praktické části (tj. z přednášek a cvičení), které se obsahově vzájemně prolínají a doplňují. Během celého kurzu získají studenti základní přehled o skupinách organismů, které jsou tradičně řazeny mezi tzv. nižší rostliny. Z fotoautotrofních skupin se jedná o sinice (Cyanophyta), krásnoočka (Euglenophyta), obrněnky (Dinophyta), skrytěnky (Cryptophyta), hnědé řasy (Chromophyta), glaukofyty (Glaucophyta), ruduchy (Rhodophyta) a zelené řasy (Chlorophyta + Charophyta). Z heterotrofních skupin se jedná o houby a houbám podobné organismy: hlenky (Myxomycota), nádorovky (Plasmodiophoromycota), vaječné plísně (Oomycota), plísně buněnkové (Chytridiomycota), spájivé houby (Zygomycota), vřeckovýtrusé houby (Ascomycota), nedokonalé houby (Deuteromycota) a stopkovýtrusé houby (Basidiomycota). Probírány jsou základní charakteristiky těchto skupin, jejich výskyt a význam v přírodě, systém a významní zástupci. Posluchači jsou seznámeni s různými pojetími "nižších rostlin" a s vývojem názorů na jejich postavení v systému živých organismů, s různými typy stélek "nižších rostlin", s teorií endobuněčné symbiózy a se základy systematické botaniky. Během cvičení jsou běžní a/nebo typičtí zástupci "nižších rostlin" pozorováni, demonstrováni a blíže komentováni.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednášek a cvičení je podat studentům všeobecný přehled o tzv. nižších rostlinách (tedy o sinicích, řasách, houbách a houbám podobných organismech). Ten zahrnuje podstatné charakteristiky hlavních skupin, jejich systematické členění, evoluční vztahy, ekologický a hospodářský význam, determinaci běžných a/nebo typických zástupců, rozpoznání jejich anatomických a morfologických struktur a osvojení základní terminologie spojené se studiem "nižších rostlin".
Studenti dokáží definovat skupinu "nižších rostlin" i různé dílčí podskupiny, jsou schopni orientovat se v systému a evoluci "nižších rostlin" (mají přehled o zahrnutých taxonech a jejich systematickém postavení). Mají základní vědomosti o biologii a ekologii významných taxonů a o možnostech jejich hospodářského využití. Studenti umějí poznat základní zástupce, rozlišit a správně pojmenovat významné anatomické a morfologické struktury těchto organismů.
Předpoklady
Základní povědomí o klasifikaci organismů, o stavbě prokaryotní a eukaryotní buňky, organizaci živých soustav a hlavních způsobech výživy organismů. Dovednost pracovat správně s mikroskopem.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Požadavky k zápočtu: 85% účast na cvičeních, vypracování protokolů z jednotlivých cvičení a splnění zápočtového testu. Požadavky ke zkoušce: znalosti v rozsahu přednášek a základní studijní literatury.
Doporučená literatura
  • Canter-Lund, H. - Lund, J.W.G. (1995). Freshwater Algae. Their microscopic world explored. Bristol: Biopress Ltd., 1995. 360 s..
  • Carlie, M.J. - Watkinson, S.C. - Gooday, G.W. (2001). The fungi. 2nd edition. San Diego: Academic Press, 2001. 523 s..
  • Červenka, M. - Fassatiová, O. - Holubová-Jechová, V. - Svrček, M. - Urban, Z. (1972). Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. II diel. Bratislava: SPN, 1972. 391 s..
  • Hagara, L. - Antonín, V. - Baier, J. (1999). Houby. Praha: Aventinum, 1999. 416 s..
  • Hindák, F. (1978). Sladkovodné riasy. Bratislava: SPN, 1978. 725 s..
  • Hoek, C. - Mann, D.G. - Jahns, H.M. (1995). Algae. An introduction to phycology. Cambridge: University Press, 1995. 637 s..
  • Kalina, T. - Váňa, J. (2005). Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum, 2005. 606 s..
  • Kalina, T. (1998). Systém a vývoj sinic a řas. Praha: Karolinum, 1998. 165 s..
  • Kremer, B.P. - Muhle, H. (1998). Lišejníky, mechorosty, kapraďorosty. Praha: IKAR, 1998. 287 s..
  • Poulíčková, A. - Jurčák, J. (2001). Malý obrazový atlas našich sinic a řas. Olomouc: UP v Olomouci, 2001. 79 s..
  • Rosypal, S. a kol. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. 797 s..
  • Váňa, J. (1998). Systém a vývoj hub a houbových organismů. Praha: Karolinum, 1998. 164 s..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr