Předmět: Spolupráce školy a muzea

« Zpět
Název předmětu Spolupráce školy a muzea
Kód předmětu KPV/ŠAM@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do předmětu-význam kulturně historického dědictví. Cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v kontextu muzejní edukace realizované na půdě regionálních, resp. vlastivědných muzeí. Regionální muzeum - historie, současnost, možnosti spolupráce, edukační programy. Spolupráce s regionálními muzei (využijí při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum). Exkurze- Vlastivědné muzeum Olomouc, regionální muzeum v bydlišti či v blízkosti bydliště studenta.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - reflektovat aktuální problémy společnosti související s jejím vztahem ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví - vysvětlit výchovnou a vzdělávací roli vlastivědných muzeí - využívat potenciál vlastivědných muzeí ve výuce na 1. stupni ZŠ - objasnit specifika spolupráce mezi muzeem a školou
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat a spolupracovat s regionálním muzeem, popř. pomoci při vytváření edukačního programu pro 1. st. ZŠ.
Předpoklady
Zájem o problematiku regionálního dědictví.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Exkurze - Vlastivědné muzeum Olomouc-účast na programu muzea. Regionální muzeum v místě či okolí studenta. Každý student zpracuje portfólio vzhledem k regionu, kde žije (historie a současnost regionálního muzea, edukační programy a spolupráce se školami).
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2021.
  • Vlastivědné muzeum Olomouc. .
  • PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
  • ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc, UP.
  • UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní