Vyučující
|
-
Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
-
Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu-význam kulturně historického dědictví. Cíle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v kontextu muzejní edukace realizované na půdě regionálních, resp. vlastivědných muzeí. Regionální muzeum - historie, současnost, možnosti spolupráce, edukační programy. Spolupráce s regionálními muzei (využijí při zpracování portfolia a projektů, event. programu pro muzeum). Exkurze- Vlastivědné muzeum Olomouc, regionální muzeum v bydlišti či v blízkosti bydliště studenta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující práce ve skupinách
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - reflektovat aktuální problémy společnosti související s jejím vztahem ke kulturně historickému a přírodnímu dědictví - vysvětlit výchovnou a vzdělávací roli vlastivědných muzeí - využívat potenciál vlastivědných muzeí ve výuce na 1. stupni ZŠ - objasnit specifika spolupráce mezi muzeem a školou
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat a spolupracovat s regionálním muzeem, popř. pomoci při vytváření edukačního programu pro 1. st. ZŠ.
|
Předpoklady
|
Zájem o problematiku regionálního dědictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce. Exkurze - Vlastivědné muzeum Olomouc-účast na programu muzea. Regionální muzeum v místě či okolí studenta. Každý student zpracuje portfólio vzhledem k regionu, kde žije (historie a současnost regionálního muzea, edukační programy a spolupráce se školami).
|
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2021.
-
Vlastivědné muzeum Olomouc. .
-
PARKAN, F a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví. Metodická příručka.. Praha: PdF UK.
-
ŠOBÁŇOVÁ, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc, UP.
-
UHRINOVÁ, Miriam. (2014). Implementácia regionálnej výchovy do edukačného procesu v primárnom vzdelávaní. Ružomberok.
|