Předmět: Základy pedagogiky a dějiny počáteční výchovy

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky a dějiny počáteční výchovy
Kód předmětu KPV/ZPDKS
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vavrdová Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Společenská funkce výchovy, otázky cíle výchovy, základní pedagogické pojmy, faktory rozvoje lidského jedince. Výchovný proces a jeho etapy. Složky výchovy. Úloha učitele, žáka, rodiny a širšího společenského prostředí ve výchově. 2. Alternativní přístupy ve výchovně vzdělávacím procesu. Alternativní školství. Současné pedagogické směry. Globální výchova. 3. Pedagogika volného času. 4. Školské soustavy a výchovné teorie v průběhu historického vývoje. 5. Pojetí výchovy v dílech významných myslitelů. 6. Postavení pedagogiky v demokratické společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět vede studenty k systematizaci a interpretaci základních pedagogických jevů a zákonitostí, hledá spolu se studenty odpovědi na základní pedagogické otázky, nastiňuje možnosti jejich řešení. Učí studenty orientovat se v možnostech alternativních přístupů ve výchovně vzdělávacím procesu a rozvíjí schopnosti tvořivého využití získaných poznatků ve vlastní školní praxi. Seznamuje s historií primárního školství a jejími předními představiteli.
Studenti se umí orientovat v oblasti obecné pedagogiky a dějin pedagogiky
Předpoklady
Všeobecný přehled v oblasti výchovy, filozofie a historie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Seminární práce

Studenti zpracují samostatnou práci v rozsahu nejméně 4 normostran na téma: Odraz myšlenek významné pedagogické osobnosti v současné škole nebo Současný pohled na .. (volba libovolné pedagogické problematiky, jež obsahově odpovídá charakteru disciplíny).
Doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D. A KOL. (2002). Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (2002). Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex.
  • JŮVA, V. (1997). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. (2008). Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky.. Olomouc : Hanex.
  • Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr