Předmět: Trendy preprimárního a primárního vzděl.

« Zpět
Název předmětu Trendy preprimárního a primárního vzděl.
Kód předmětu KPV/XTPV@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Provázková Stolinská Dominika, doc. PhDr. Ph.D.
  • Rašková Miluše, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: - Vymezení předmětu didaktiky, vztah didaktiky a oborových didaktik, metody didaktických výzkumů - Proměny v preprimárním a primárním vzdělávání v historickém kontextu - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - Kutikulární reforma, kutikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV - Pedagogická komunikace a interakce na primární škole. - Efektivní přístupy k řízení vyučovacího procesu v preprimárním a primárním vzdělávání - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cíle předmětu/Účastníci studia budou schopni: - popsat a vysvětlit podstatu změn v didaktickém myšlení ve druhé polovině 20. století a jejich odraz do preprimárního a primárního vzdělávání v podmínkách Evropy prokázat ucelený přehled v oblasti kutikulární reformy se zaměřením na problematiku, - preprimárního a primárního vzdělávání, podrobně analyzovat současné kurikulum pro preprimární a primární vzdělávání, a to z hlediska komponent jednotlivých kurikul a jejich konzistentnosti, - vysvětlit a provést analýzu didaktického myšlení v souvislosti s hnutím alternativních škol a pedagogických inovací v posledním desetiletí 20. století a jeho význam pro preprimární a primární vzdělávání, - analyzovat didaktický proces v preprimárním a primárním vzdělávání, a to se zaměřením na jeho nejdůležitějších komponenty (tj. z hlediska: cílů, obsahu, součinnosti učitele a žáků, metod, organizačních forem a didaktických prostředků a podmínek vzdělávání), dále budou schopni prokázat porozuměni teoretickým východiskům a schopnost jejich aplikace v řešení případové studie z praxe, či analýzy školních dokumentů, - orientovat se v realizovaných výzkumech se zaměřením na preprimární a primární vzdělávání v podmínkách Evropy i ve světě

Předpoklady
Orientace v problematice pedagogiky a didaktiky primárního a preprimárního vzdělávání v tuzemsku i v zahraničí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Student prokáže znalosti v rámci uvedených okruhů, dále předloží teoretickou studii se zaměřením na preprimární a primární vzdělávání v kontextu disertační práce, doloží seznam prostudované literatury. A/ Okruhy ke zkoušce - Proměny v preprimárním a primárních vzdělávání v historickém kontextu v pojetí Evropy. - Teoretický východiska v kontextu primárního a preprimárního vzdělávání v pojetí Piaget, Vygotský, Gardner, Rogers, Montessori. - Soudobé teorie vzdělávání - Pedagogický odkaz J. A. Komenského - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy. - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - proměny. - Kurikulární reforma, kurikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV. - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě. Předložení odborné studie: - reflektujícího vztah disertační práce k volitelné disciplíně, - přehledová studie se zaměřením na preprimární nebo primární vzdělávání v mezinárodním kontextu (student pošle týden před zkouškou na e-mailovou adresu garanta předmětu
Doporučená literatura
  • GARDNER, H. (2002). Dimense myšlení. Praha: Portál.
  • JAKUBÍKOVÁ, Z., KOSTRUB, D. (2009). Vybrané didaktické modely materskej školy uplatňované v sůčasnej didaktickej praxi. Prešov: Rokus.
  • KÁDNER, O. (1925). Základy obecné didaktiky. Praha: Unie.
  • Kasíková, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha.
  • KLAFKI, W. Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: SPN, 1967..
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • Montessori, Maria. (2017). Objevování dítěte. Praha.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SPILKOVÁ, V. A KOL. (2005). Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál.
  • Šmelová, E., Souralová, E., Petrorvá, A. (2017). Social spects of elementary school inclusion in the context of international researchter. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E.. (2019). Unreserved acceptance in childś education. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -