Název předmětu | Trendy preprimárního a primárního vzděl. |
---|---|
Kód předmětu | KPV/XTPV@ |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní témata: - Vymezení předmětu didaktiky, vztah didaktiky a oborových didaktik, metody didaktických výzkumů - Proměny v preprimárním a primárním vzdělávání v historickém kontextu - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - Kutikulární reforma, kutikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV - Pedagogická komunikace a interakce na primární škole. - Efektivní přístupy k řízení vyučovacího procesu v preprimárním a primárním vzdělávání - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cíle předmětu/Účastníci studia budou schopni: - popsat a vysvětlit podstatu změn v didaktickém myšlení ve druhé polovině 20. století a jejich odraz do preprimárního a primárního vzdělávání v podmínkách Evropy prokázat ucelený přehled v oblasti kutikulární reformy se zaměřením na problematiku, - preprimárního a primárního vzdělávání, podrobně analyzovat současné kurikulum pro preprimární a primární vzdělávání, a to z hlediska komponent jednotlivých kurikul a jejich konzistentnosti, - vysvětlit a provést analýzu didaktického myšlení v souvislosti s hnutím alternativních škol a pedagogických inovací v posledním desetiletí 20. století a jeho význam pro preprimární a primární vzdělávání, - analyzovat didaktický proces v preprimárním a primárním vzdělávání, a to se zaměřením na jeho nejdůležitějších komponenty (tj. z hlediska: cílů, obsahu, součinnosti učitele a žáků, metod, organizačních forem a didaktických prostředků a podmínek vzdělávání), dále budou schopni prokázat porozuměni teoretickým východiskům a schopnost jejich aplikace v řešení případové studie z praxe, či analýzy školních dokumentů, - orientovat se v realizovaných výzkumech se zaměřením na preprimární a primární vzdělávání v podmínkách Evropy i ve světě
|
Předpoklady |
Orientace v problematice pedagogiky a didaktiky primárního a preprimárního vzdělávání v tuzemsku i v zahraničí.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Student prokáže znalosti v rámci uvedených okruhů, dále předloží teoretickou studii se zaměřením na preprimární a primární vzdělávání v kontextu disertační práce, doloží seznam prostudované literatury. A/ Okruhy ke zkoušce - Proměny v preprimárním a primárních vzdělávání v historickém kontextu v pojetí Evropy. - Teoretický východiska v kontextu primárního a preprimárního vzdělávání v pojetí Piaget, Vygotský, Gardner, Rogers, Montessori. - Soudobé teorie vzdělávání - Pedagogický odkaz J. A. Komenského - Edukační proces a jeho komponenty v podmínkách preprimární a primární školy. - Osobnost učitele v procesu preprimárního a primárního vzdělávání - proměny. - Kurikulární reforma, kurikulární dokumenty - RVP PV, RVP ZV. - Výzkum preprimární a primární edukace v podmínkách Evropy i ve světě. Předložení odborné studie: - reflektujícího vztah disertační práce k volitelné disciplíně, - přehledová studie se zaměřením na preprimární nebo primární vzdělávání v mezinárodním kontextu (student pošle týden před zkouškou na e-mailovou adresu garanta předmětu |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |